Harian Metro

Pendaki, mayat dibawa turun

-

Mataram: Lebih 500 pendaki berjaya dibawa turun dari Gunung Rinjani selepas dikejutkan dengan kejadian gempa bumi yang membuatkan mereka terperangk­ap di gunung berkenaan.

Jurucakap agensi bencana alam kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho berkata, kesemua 543 pendaki itu tiba di sini, malam kelmarin.

Menurutnya, enam pendaki terakhir dibawa turun oleh sepasukan 30 anggota penyelamat semalam, dari Lake Segara Anak dekat puncak gunung.

Gempa bumi Ahad lalu, meragut 17 nyawa, termasuk seorang pendaki wanita Malaysia, manakala lebih 150 lagi cedera. Gegaran gempa itu dirasai sehingga ke barat Bali.

Sutopo berkata, 820 pendaki, Aceh: Orang ramai di Langsa, Aceh, bertindak memandikan satu pasangan dengan air longkang selepas mengesyaki mereka berkhalwat.

Rakaman video pasangan berkenaan dimandikan tular di media sosial Indonesia dan menurut keterangan bersama rakaman itu, kejadian dikatakan berlaku pada Sabtu lalu.

“Mandi junub ya. Mandi junub,” jerit seorang lelaki dalam rakaman berkenaan dengan orang ramai yang mengelilin­gi mereka bersorak.

Menurut laporan media Indonesia, lelaki berkenaan dikenali sebagai TSF adalah Pengarah Lembaga Pembanguna­n Wilayah Aceh manakala pasangan wanitanya dikenali sebagai DK, 30, seorang janda, adalah kakitangan di pejabatnya.

Dalam rakaman itu, TSF dan DK duduk berlutut di kebanyakan­nya rakyat asing dari Amerika Syarikat, Perancis, Belanda, Thailand dan Jerman sedang mendaki Gunung Rinjani apabila gempa bumi berlaku, menyebabka­n dua laluan tertutup.

Ratusan pendaki berjaya turun Ahad lalu, sebelum baki 543 pendaki dibawa turun malam kelmarin.

Jurucakap agensi pasukan penyelamat Mataram, I Gusti Lanang Wiswananda, berkata, seorang pendaki Indonesia meninggal dunia di atas gunung.

Menurut kenyataan Taman Negara Gunung Rinjani menerusi Twitter semalam, laluan utama di Senaru sudah dibuka bagi kerja menyelamat.

Pendaki lazimnya mengambil masa dua hari satu malam untuk mendaki dan menuruni Rinjani. - AFP

 ??  ?? GAMBAR yang dirakam Pasukan Pencari dan Penyelamat Mataram menunjukka­n anggotanya membawa turun mayat pendaki Indonesia semalam. Pendaki itu meninggal dunia di atas Gunung Rinjani. - AFP
GAMBAR yang dirakam Pasukan Pencari dan Penyelamat Mataram menunjukka­n anggotanya membawa turun mayat pendaki Indonesia semalam. Pendaki itu meninggal dunia di atas Gunung Rinjani. - AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia