Harian Metro

‘Saya mohon maaf ’ Usah perlekeh cabaran Liga Inggeris

- Agensi

 Heung Min terlepas beberapa perlawanan bersama Spurs, ketuai Korea Selatan di Sukan Asia

Penyerang Tottenham Hotspur, Son Heung Min memohon maaf susulan kegagalann­ya membantu kelab itu ketika kempen Liga Perdana Inggeris membuka tirai tidak lama lagi.

Ia kerana pemain Korea Selatan itu mempunyai tugas mengemudi skuad kebangsaan­nya pada Sukan Asia Indonesia yang berlangsun­g dalam tempoh sama.

Sukan Asia 2018 membuka tirainya pada 14 Ogos ini, tiga hari selepas Spurs membuka kempen liga menentang Newcastle.

Jika Korea Selatan yang juga penyandang juara mara ke final pada 1 September depan, Heung Min terlepas tiga perlawanan Tottenham berikutnya menentang Fulham, Manchester United dan Watford.

Justeru, pemain berusia 26 tahun itu melahirkan kekesalan tidak mampu membantu pasukannya pada permulaan kempen 2018-19.

“Saya memang perlu memohon maaf,” kata Heung Min.

“Saya tidak dapat bermain dengan pasukan untuk tempoh yang lama jadi saya mahu meminta maaf London: Pengalaman Bernd Leno sepanjang lapan musim di Bundesliga Jerman tidak akan banyak membantuny­a untuk menyesuaik­an diri dengan suasana Liga Perdana Inggeris, kata penjaga gol Arsenal, Petr Cech.

Leno, 26, menyertai Arsenal dari Bayer Leverkusen dengan yuran perpindaha­n 22 juta euro (RM104.5 juta) bulan lalu tetapi masih belum dapat dipastikan dia menjadi pilihan utama pengurus baru, Unai Emery.

Pemain kebangsaan Jerman itu perlu bersaing sengit dengan Cech yang menjadi penjaga gol utama Gunners sejak tiga musim lalu dan bekas tonggak Chelsea itu

(gambar)

kepada pengurus dan rakan sepasukan.

“Saya yakin rakan sepasukan dapat mengisi kekosongan yang ditinggalk­an, tapi saya masih berasa bersalah meninggalk­an pasukan apabila musim sudah bermula.

“Jadi penting buat saya untuk bersedia berkorban buat pasukan sejurus saya kembali (dari Sukan Asia),” katanya.

Heung Min yang baru-baru ini menandatan­gani kontrak lanjutan bersama Spurs hingga 2023 turut menyuaraka­n kegembiraa­nnya atas kepercayaa­n diberikan kelab itu terhadapny­a.

Dia menyertai Tottenham dari kelab Jerman, Bayer Leverkusen pada 2015 dan menjadi antara tonggak kejayaan kelab itu apabila meledak 26 gol sejak dua musim lalu. memberi amaran kepadanya supaya jangan ‘memperleke­h’ saingan bola sepak Inggeris.

“Ada begitu banyak pengalaman yang tidak pernah dialami oleh penjaga gol di liga lain apabila datang ke Liga Perdana,” kata Cech memetik laporan akhbar Britain.

“Jelas kami perlu mempunyai kemampuan fizikal kerana itulah cara ia dimainkan di Liga Perdana. Penjaga gol tidak mendapat banyak perlindung­an seperti di Eropah atau liga lain.

“Jadi saya rasa anda perlu mencari jalan untuk menanganin­ya dan jelas jika lebih pantas anda melakukann­ya, ia lebih baik.” - Agensi

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia