Harian Metro

Panik ‘tetamu’ nak sarapan sekali

-

Seorang wanita tidak sempat menyediaka­n sarapan selepas terkejut dengan kehadiran seekor ular sawa di rumahnya di Kampung Rampayan, Menggatal di sini.

Dalam kejadian jam 6 pagi semalam, Norhiadah Lauris, 36, memberitah­u mahu menyiapkan sarapan untuk anak saudaranya ke sekolah sebelum menyedari kehadiran reptilia itu ketika menuruni anak tangga rumahnya.

Norhiadah berkata, dia menyedari seekor ular menjalar memasuki ruang belakang peti sejuk.

“Saya cuba menghalau haiwan itu menggunaka­n penyapu, tetapi gagal kerana ia bertindak agresif dengan mengeluark­an bahagian Kota Kinabalu: Kampung tradisi, khususnya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Karambunai, termasuk Kampung Darau tidak sepatutnya dijadikan lokasi penempatan sementara mangsa kebakaran di Kampung Cenderamat­a 2, Likas di sini.

Pembantu Menteri Perdaganga­n dan Perindustr­ian negeri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Karambunai, Azhar Matusin berkata, beliau memahami sentimen penduduk Kampung Darau yang membantah kawasan perkampung­an itu dijadikan penempatan sementara mangsa kebakaran terbabit.

“Sebagai wakil rakyat di DUN Karambunai, saya amat memahami sentimen penduduk Kampung Darau yang masih kuat berpegang kepada adat, termasuk hal berkaitan pemilikan tanah. kepala berulang kali dari celah peti sejuk.

“Berikutan itu, saya segera menghubung­i anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM),” katanya.

Sementara itu, Pegawai APM Unit Tuaran, Paulina Francis berkata, sebaik menerima panggilan, sepasukan anggota dihantar ke lokasi kejadian sebelum menemui ular sawa berukuran tiga meter panjang berada di belakang peti sejuk.

“Reptilia seberat lima kilogram itu bertindak sangat agresif, tetapi anggota APM berjaya menangkapn­ya menggunaka­n alat khas dan menamatkan operasi 30 minit kemudian,” katanya.

Kerajaan Sabah akan menggunaka­n pendekatan berbincang secara kekeluarga­an dengan Kerajaan Persekutua­n bagi menyelesai­kan isu tuntutan 20 peratus royalti minyak dan gas negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, tuntutan itu juga bertepatan seperti yang termaktub dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) Pakatan Harapan (PH) dan Parti Warisan Sabah (WARISAN).

Beliau berkata, ia juga cara

 ??  ?? ANGGOTA APM menangkap reptilia yang bertindak agresif di Kampung Rampayan.
ANGGOTA APM menangkap reptilia yang bertindak agresif di Kampung Rampayan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia