Harian Metro

Rumah sendiri pula terbakar ‘Mujur tiada orang di rumah’

„ Anggota APM bantu mangsa api di pusat pemindahan terima berita kediaman hangus

- Amrullah Abdul Karim cnews@nstp.com.my

Dalam kesibukan memberi bantuan di pusat pemindahan mangsa kebakaran di Sungai Buloh, seorang anggota Angkatan Pertahanan Awam (APM) tidak menyangka rumahnya turut dijilat api pada masa sama.

Nasib malang itu menimpa Mohd Bukhari Shaari, 42, ketika dia bertugas sebelum menerima panggilan kecemasan berhubung kebakaran berlaku di rumahnya di Pangsapuri Teratai, Taman Bunga Raya di sini, jam 10.30 pagi semalam.

Mohd Bukhari berkata, sebaik menerima panggilan telefon daripada isterinya, Shakinah Salleh, 50, dia bergegas pulang, namun mendapati sebahagian rumahnya sudah terbakar.

“Sepatutnya saya tidak bertugas hari ini (semalam), namun saya mengambil keputusan membantu mangsa di pusat pemindahan kebakaran.

“Tak sangka pula rumah sendiri terbakar dan jadi mangsa. Terpaksa kami tinggal sementara di rumah saudara,” katanya ketika ditemui, semalam.

Kebakaran berlaku ketika isteri dan anak tunggalnya, Muhammad Daniel Mustaqim, lima tahun, berada di rumah.

Katanya, kebakaran bermula di bilik stor dan disedari isterinya yang melihat api membakar sebahagian barangan mereka.

“Isteri dan anak saya berlari keluar mendapatka­n bantuan jiran.

“Ada jiran yang membantu menghubung­i pihak bomba. Mujur bomba segera sampai dan memadam kebakaran daripada terus merebak ke bahagian dapur serta ruang tamu rumah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu, Kamil Hamadan berkata, pihaknya menerima panggilan jam 10.48 pagi sebelum sebuah jentera dengan kekuatan 13 anggota dikerahkan ke lokasi kejadian.

Menurutnya, operasi pemadaman turut dibantu jentera Balai Bomba dan Penyelamat Rawang dan api berjaya dikawal sepenuhnya setengah jam kemudian.

“Kebakaran itu membabitka­n bahagian bilik stor simpanan barangan terpakai dan anggaran kemusnahan 80 peratus,” katanya. Kuantan: Sekeluarga dari Kampung Cempaka di sini, bersyukur tidak berada di rumah ketika ribut, malam kelmarin, yang meranapkan bumbung rumah mereka.

Mohd Asri Abdul Rahman, 47, berkata, ketika kejadian jam 11.30 malam itu, dia bersama isteri, Rubaeah Abdul Mutalib, 36, berada di kedai makan mereka yang terletak di kawasan berhampira­n.

Katanya, anaknya juga berada di luar dan mereka hanya menyedari kediaman terjejas sebaik pulang pada tengah malam.

“Kami bernasib baik ketika kejadian itu, tiada siapa di rumah. Ketika di kedai pun sudah rasa angin kuat tetapi tidak terfikir berlaku bencana apa-apa.

“Apabila pulang ke rumah, bumbung sudah tiada dan dalam rumah sudah digenangi air hujan.

“Inilah kejadian pertama berlaku ke atas kami sejak tinggal di sini lebih 30 tahun lalu. Perasaan yang sukar digambarka­n, tetapi saya bersyukur kepada Allah kami semua selamat,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Tak sangka rumah sendiri terbakar dan jadi mangsa

Mohd Bukhari

 ??  ?? MOHD Bukhari melihat kesan kebakaran yang memusnahka­n rumahnya, semalam.
MOHD Bukhari melihat kesan kebakaran yang memusnahka­n rumahnya, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia