Harian Metro

6 gulung tembaga lesap

- Khalid Latip cnews@nstp.com.my

Mukah: Miri: Sebanyak enam gulung tembaga generator bernilai RM10,000 dilarikan individu tidak dikenali di sebuah bengkel di Pusat Industri Piasau Jaya, di sini, kelmarin.

Kejadian disedari pada jam 5 pagi oleh pekerja bengkel ketika melakukan pemeriksaa­n pada generator itu. di kawasan itu, terutama ketika air surut.

"Buaya itu memang sering muncul berhampira­n feri, menyusur dari hilir menuju ke hulu sungai.

"Dalam kejadian semalam (kelmarin), kami sempat merakam kelibat reptilia itu ketika sedang berjemur. Saiznya besar dan menggerunk­an," katanya kepada NSTP, semalam.

Pengguna feri, Abdul Mutalib Jemain, 30, berkata kehadiran buaya bukan sesuatu yang pelik bagi pengguna pengangkut­an air di kawasan berkenaan, namun kekerapan reptilia itu muncul sejak kebelakang­an ini menggusark­an penduduk.

Menurut sumber, generator berkenaan dihantar ke bengkel itu untuk diservis dan dibaiki syarikat perladanga­n di daerah ini.

Katanya, hasil rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mendapati seorang lelaki menceroboh ke dalam bengkel berkenaan pada awal pagi.

"Saya pernah melihat seekor buaya besar berjemur di atas jeti yang menjadi laluan utama kenderaan masuk ke dalam feri beberapa bulan lalu ketika air sungai pasang besar.

"Beberapa hari lalu pula, penumpang feri dikejutkan lagi dengan kemunculan seekor buaya yang dilihat cuba menghampir­i feri sebelum hilang ke hulu sungai," katanya.

Abdul Mutalib menggesa pihak berwajib melakukan pemantauan bagi mengelak berlakunya kejadian yang tidak diingini dan lebih dibimbangk­an sekiranya reptilia itu mengganas seterusnya membahayak­an penduduk.

"Bagaimanap­un, rakaman CCTV tidak jelas berikutan suspek memakai topi bagi mengelak identitiny­a dikenal pasti.

"Suspek seolah-olah mengetahui ada CCTV di dalam bengkel berkenaan memandangk­an semua sudut kamera gagal merakam wajahnya," katanya.

Sumber itu berkata, laporan polis dibuat pihak pengurusan pada keesokanny­a di Balai Polis Pusat Miri untuk tindakan selanjutny­a.

Sementara itu, jurucakap polis mengesahka­n kejadian berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan.

 ??  ?? Kami sempat
merakam kelibat reptilia itu ketika sedang berjemur.
Saiznya besar dan menggerunk­an"
PENGGUNA feri merakam kelibat buaya gergasi yang bersidai di tebing sungai Igan.
Kami sempat merakam kelibat reptilia itu ketika sedang berjemur. Saiznya besar dan menggerunk­an" PENGGUNA feri merakam kelibat buaya gergasi yang bersidai di tebing sungai Igan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia