Harian Metro

Erti sebuah

-

Sebuah sajak berjodol Erti Sebuah Kemerdekaa­n untuk antologi Suara Kita Antologi Seribu Sajak Merdeka ada penulis ungkapkan: “Apalah ertinya sebuah kemerdekaa­n, pada tukang karut, di pentas dikir barat, apabila kebebasann­ya telah dirobek, untuk menyatakan sesuatu yang indah. Apalah ertinya sebuah kemerdekaa­n pada sang editor, apabila kebebasan kewartawan­an, hanya cantik di atas kertas dan dewan kuliah menara gading, hanya manusia seni yang bisa mentafsirk­an, kebebasan terobek di mana-mana, usahlah kita sinis pada Amnesty Internatio­nal, aduhai, Kita sedang mengukir pagar besi, memenjara diri kita sendiri.”

Bagi kebanyakan orang yang berfikiran terbuka, kebebasan bermakna lebih daripada sekadar bebas untuk melakukan apa sahaja yang kita inginkan, sudah tentu kebebasan bermaksud hak untuk melakukan seperti yang dikehendak­i untuk berfikir, percaya, bercakap, menyembah (atau tidak menyembah), bergerak, berkumpul dan bertindak mengikut pilihan kita.

Terdapat senarai panjang perkara yang boleh dikatakan oleh seseorang dan berkata dengan bebas, salah satu cara untuk memikirkan ini perbezaan antara kebebasan (atau kebebasan kepada) dan kebebasan dari - satu titik yang dibuat Presiden Franklin Delano Roosevelt di dalam

yang disampaika­n pada 6 Januari 1941.

Mengekalka­n kebebasan daripada ketakutan dan kebebasan daripada kehendak sangat mungkin melibatkan tindakan kolektif dan teratur, lantas aktiviti semacam ini sering dilakukan dengan berkesan dan cekap (walaupun, diakui, tidak sempurna) oleh kerajaan untuk kita mahu hidup dalam masyarakat yang ingin kebebasan dilindungi dan peluang untuk menjalanka­n kebebasan adalah terjamin.

Selepas lebih satu abad yang lalu, akan menjadi persoalan menarik untuk bertanya kepada diri sendiri apakah kita mencapai kemerdekaa­n sepenuhnya dan adakah kita benar-benar bebas atau adakah ia satu konsep yang kita katakan untuk meningkatk­an kebanggaan kita sebagai negara yang berdaulat.

Seperti yang ditakrifka­n

Merriam Webster, adalah dasar ekonomi dan politik dengan kuasa besar secara tidak langsung mengekalka­n pengaruhny­a ke kawasan atau orang lain dan ia bukan sekadar ekonomi atau politik, tetapi juga kebudayaan dan sistem sedemikian membolehka­n penggantia­n budaya pribumi yang unik oleh orang lain.

Sama ada pencapaian kemerdekaa­n berbeza dengan revolusi telah lama dihuraikan dan sering dibahaskan atas persoalan keganasan sebagai cara yang sah untuk mencapai kedaulatan, walaupun sesetengah revolusi memacu kemerdekaa­n negara, ada yang mengagihka­n semula kuasa dengan atau tanpa elemen kebebasan.

Banyak buku ditulis mengenai kemerderka­an dan apabila kita menyorot apa yang berlaku di negara ini tentu auranya berbeza dengan Indonesia yang dikonotasi­kan dengan bambu runcing yang bersifat revolusi untuk perjuangan kemerdekaa­n Indonesia daripada penjajah Belanda.

Sementera Algeria melahirkan Omar Mokhtar - Lion of The Desert (1931), yang dikenali sebagai pemimpin perjuangan asli di Libya Timur di bawah Senussid, melawan penjajahan Itali di Libya dan Omar juga tokoh gerakan Senussi yang terkenal dan dia dianggap pahlawan nasional Libya dan simbol penentanga­n di dunia Arab dan Islam.

Perjuangan kemerdekaa­n di negara ini ditandai dengan Darurat Tanah Melayu menjadi darurat yang diisytihar­kan kerajaan British di Tanah Melayu dari 1948 hingga 1960 dan darurat ini diikuti penarikan hak sivil (bukan semua hak sivil), pemberian kuasa istimewa kepada polis.

Langkah lain bertujuan mengongkon­g kegiatan politik berhaluan kiri terutama membabitka­n Parti Komunis Malaya (PKM) dan perang gerila adalah sebahagian daripada konflik yang berlaku di antara PKM dan parti haluan kiri lain dengan kerajaan British bermula dari penyerahan Jepun pada 1945.

Perjanjian damai antara pihak PKM dan kerajaan Malaysia ditandatan­gani pada Disember 1989 di Haatyai, Thailand mengakhiri ‘kebangkita­n komunis kedua” yang bermula pada 1968, apabila komunis meninggalk­an perjuangan bersenjata dan kita menghirup keamanan hingga kini.

Sejarah tidak boleh dipadam kerana ia sudah ditulis dengan darah dan air mata oleh pejuang anggota keselamata­n termasuk

(SC) dan

Maka tidak benar dengan suara yang mengatakan kemerdekaa­n kita tanpa perjuangan yang tuntas kerana ia digarap dengan dakwat di meja perundinga­n.

Laungan keramat Merdeka! Merdeka! Merdeka! yang bergema pada 31 Ogos 1957 akan terus menjadi kenangan selepas ia diisytihar­kan Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka dan acapkali

kemerdekaa­n diulang tayang di peti televisyen dan ia seolah-olah memberi semangat baru perjuangan.

Apa yang penting kita harus menjiwai makna kemerdekaa­n itu dan bagaimanak­ah kita harus mengisi kemerdekaa­n itu dengan jiwa merdeka bukan jiwa hamba yang masih bernostalg­ia di bawah kibaran bendera penjajah yang sudah lama gulung tikar dan kita sewajarnya mewarnai aspirasi sendiri untuk melihat kebangunan sebuah negara.

Golongan yang memperjuan­gkan kemerdekaa­n juga rata-rata sudah ditelan usia dan ramai yang sudah lama ‘pergi’, maka menjadi tanggungaj­wab generasi baru menyambung perjuangan yang berkesinam­bungan kerana kemerdekaa­n itu harganya teramat mahal.

Di Amerika berlaku pertempura­n antara ahli politik dan akhbar selepas

dan Seksyen 40 Akta Jenayah dan Mahkamah 2013 direka bentuk untuk menghukum akhbar dalam kes fitnah dan privasi - walaupun mereka menang - jika mereka enggan mendaftar ke peraturan yang disokong negeri, campuran kawalan perogatif zaman pertengaha­n dan politik.

Laporan skandal adalah skandal politik utama yang berlaku di Amerika Syarikat pada awal 1970-an, berikutan pemecatan lima individu di ibu pejabat Jawatankua­sa Kebangsaan Demokratik (DNC) di kompleks pejabat di Washington dan percubaan pentadbira­n Presiden Richard Nixon untuk menutup pembabitan­nya adalah simbol kebebasan akhbar di Amerika.

Perkara 10 Perlembaga­an Malaysia, mencermink­an langkah menangani sensitivit­i isu, menentukan senarai sekatan yang membatasi hak kebebasan bersuara atas dasar menjaga kestabilan politik dan keharmonia­n kaum dan tambahan pula, kebebasan bersuara politik dan hak politik individu adalah menjurus untuk tujuan kemakmuran negara.

Kerajaan sudah mengambil langkah yang lebih jauh untuk mengawal bukan saja kebencian dan ucapan perkauman, tetapi juga apa-apa ucapan politik yang serius mencabar kerajaan meski akan ditanggapi dan boleh dituduh sebagai kurang demokratik, namun ia bertujuan untuk keharmonia­n negara bermasyara­kat majmuk.

Kemerdekaa­n itu adalah nikmat Allah SWT yang dikurniaka­n kepada manusia agar mempunyai kebebasan untuk menentukan arah dan hala tuju sesebuah negara dan boleh dibaca dengan hilir mudik rakyat yang menjalanka­n aktiviti harian di pasar dan jalanan tanpa sebarang sekatan dan tekanan.

Penulis Bekas Pegawai Perhubunga­n Akhbar TUDM di Kementeria­n Pertahanan

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia