Harian Metro

Lawatan kesan cacing pada ternakan

-

Ramai penternak kerugian ribuan ringgit kerana kurang pengetahua­n

Jawatan Kuasa Kemudahan Awam, Infrastruk­tur, Pertanian dan Perladanga­n Negeri Perak Abdul Yunus Jamshari.

Zainal Abidin berkata, ia menunjukka­n kesedaran mengenai Malaysia Fest semakin baik manakala produk tempatan seperti ikan pekasam dan petai yang mendapat sambutan dalam kalangan penduduk Singapura.

“Ia dapat meningkatk­an kesedaran pengguna terhadap produk agro makanan jenama Malaysia keluaran usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kepada masyarakat Singapura dan pelancong.

“Percubaan pasaran bagi produk baru dan pendedahan kepada usahawan tempatan bagi memasarkan produk ke luar negara. Singapura sebagai platform utama sebelum produk mereka pergi lebih jauh,” katanya.

Menurutnya, penganjura­n berkonsepk­an gerai buah-buahan segar dan pelbagai komoditi buah-buahan tempatan serta bermusim seperti durian, manggis, pulasan, cempedak, rambutan dan jambu batu.

“Selain itu, tanaman jangka pendek seperti ubi kayu, sayur berbuah, sayursayur­an berbungkus, ulamulaman dan jagung turut dijual sepanjang program berkenaan.

“FAMA kini dalam usaha membantu mengetenga­hkan usahawan muda dalam memasarkan produk mereka ke pasaran antarabang­sa. Program Malaysia Fest ini adalah landasan bagi usahawan terbabit meneroka ruang pasaran baru di Singapura,” katanya.

Selain itu, katanya, pihaknya dengan kerjasama Aladdinstr­eet.com.sg akan menjual produk usahawan PKS tempatan yang berpotensi secara dalam talian.

“Lebih 150 produk tempatan akan dijual melalui dalam talian bagi memudahkan rakyat negara itu mendapatka­n pelbagai barangan,” katanya.

 ??  ?? DR Khadijah memeriksa rumput yang dimakan kambing. Selain itu, kami
mendapati 4,800 cacing
penghisap darah ditemui
pada perut seekor ternakan
yang mati akibat masalah
kecacingan
DR Khadijah memeriksa rumput yang dimakan kambing. Selain itu, kami mendapati 4,800 cacing penghisap darah ditemui pada perut seekor ternakan yang mati akibat masalah kecacingan
 ??  ?? PEMERIKSAA­N di ladang ternakan.
PEMERIKSAA­N di ladang ternakan.
 ??  ?? CONTOH cacing terdapat dalam badan haiwan ternakan yang sudah diawet.
CONTOH cacing terdapat dalam badan haiwan ternakan yang sudah diawet.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia