Harian Metro

Hamilton atasi Schumacher?

- Reuters

„ Rekod pemandu Britiain menandingi pemandu legenda daripada Jerman

Sewaktu Michael Schumacher menjulang kejuaraan dunia Formula Satu (F1) kali ketujuh bersama Ferrari pada 2004, rekod itu kelihatan sukar dipecahkan, namun Lewis Hamilton dan Mercedes bakal mengubah fakta berkenaan.

Pemandu Britain itu menempatka­n dirinya dalam kelompok tiga pemandu yang pernah memenangi sekurang-kurangnya lima gelaran dunia, dengan pasukannya mengukuhka­n kedudukan selepas tamatnya Grand Prix Jepun, hujung minggu lalu.

Pemandu berumur 33 tahun itu mempunyai kontrak sehingga penghujung 2020, namun perubahan kepada peraturan enjin mungkin hanya dilakukan paling awal hinggalah 2021 yang dikatakan bakal mengubah senario perlumbaan.

“Katakanlah anda memenangi kejuaraan ini … Lewis merangkul satu lagi gelaran, bolehkah dia mencapai tujuh?” kata juara dunia 1996, Damon Hill

Pemandu yang berasal dari Austria itu menegaskan tiada apa yang boleh diambil mudah.

“Saya rasa apa yang penting adalah meningkatk­an diri dan meletakkan objektif yang baharu,” katanya.

“Dan selalunya ada risiko merasa berpuas hati, hingga

(gambar).

pada Piala Laver di Chicago dua minggu lalu, selepas kekalahan mengejut kepada pemain Australia John Millman pada peringkat 16 terakhir Terbuka AS.

“Perkara baiknya adalah selepas berasa menyebabka­n terlepas sasaran, jadi kami meletakkan sasaran yang tinggi.”

Rekod Hamilton sebenarnya menandingi Schumacher dan dalam beberapa aspek, dia mengatasi pencapaian pemandu hebat Jerman itu.

Sabtu lalu, Hamilton menambah rekod untuk berada di kedudukan petak utama buat kali ke-80 daripada keseluruha­n 225 perlumbaan, berbanding Schumacher yang mencatatka­n 68 petak utama daripada 307 perlumbaan.

Pada keesokan harinya, lega sewaktu latihan, saya beraksi dengan baik pada Piala Laver, juga berehat seketika selepas Terbuka AS,” kata Federer.

Cabaran utama pemain Switzerlan­d itu pastinya hadir daripada pemain nombor tiga dunia, Djokovic yang juga pada tahap terbaik dan pemain di ranking keempat Juan Martin del Potro.

Pemain nombor satu dunia Rafael Nadal, yang tewas

pada final kejohanan Mas- ters 1000, tidak menyertain­ya susulan kecederaan.

Del Potro, yang mengalami selesema ketika tewas pada final Terbuka China kepada pemain bukan pilihan Nikoloz Basilashvi­li, berkata di Beijing minggu lalu, dia beraksi dalam keletihan.

Namun perkara itu tidak mendatangk­an masalah buat Federer yang tujuh tahun lebih tua daripada pemain Argentina itu.

“Saya berada pada tahap yang saya mahukan,” kata Federer. -AFP Hamilton mencatat kemenangan ke-27, kurang 20 daripada apa yang dilakukan Schumacher dengan 91 kemenangan.

Hamilton memenangi sembilan perlumbaan setakat ini pada musim ini dan dijangka menggandak­an kemenangan itu hingga hujung tahun ini.

 ??  ?? HAMILTON (tengah) julang kejuaraan GP Jepun hujung minggu lalu.
HAMILTON (tengah) julang kejuaraan GP Jepun hujung minggu lalu.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia