Harian Metro

Buku Tengku Puan pahang modul kulinari KYP Itu ‘style’ saya

- Sudirman Mohd Tahir cnews@nstp.com.my

Kuantan: Buku masakan hasil penulisan Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandaria­h dijadikan modul pembelajar­an bagi penuntut kulinari di Kolej Yayasan Pahang (KYP) Advanced Skills.

Buku bertajuk Air Tangan Tengku Puan Pahang Manisan Tradisiona­l Pahang dan Air Tangan Tengku Puan Pahang - Masakan Tradisiona­l Pahang itu dilihat sebagai menterjema­hkan minat baginda dalam bidang masakan, sekali gus menjadikan ia istimewa.

Pengarah Urusan Kolej Universiti Yayasan Pahang (UCYP) Datuk Norhishamu­ddin Yaacob berkata, pemilihan buku berkenaan sebagai modul pembelajar­an adalah kerana ia membariska­n menu warisan masakan Pahang.

“Seperti yang kita maklum buku ini dihasilkan kerana minat baginda dalam bidang masakan malah baginda juga sanggup menjelajah ke segenap pelusuk negeri ini untuk mendokumen­tasikan pelbagai resipi.

“Ia digunakan bagi penuntut kulinari dan bakeri di bawah unit Kompetensi Masakan Asia dan kita percaya ilmu serta maklumat yang ada dalam buku ini dapat memberi ilham dan nilai tambah kepada mereka untuk bersaing dalam pasaran kerjaya industri kulinari,” katanya pada Majlis

Perasmian Buku Air Tangan Tengku Puan Pahang di Villa KuChinta, Kampung Cherok Paloh, di sini, semalam.

Beliau berkata, alumni KYP Advanced Skills dalam bidang kulinari bukan saja menempa nama di hotel terkemuka negara malah turut meluaskan karier di

“Itu memang ‘style’ saya dan selalu pakai begitu. Mungkin disebabkan sudut kamera membuatkan penampilan saya nampak pelik terutama bahagian kaki,” kata penyanyi remaja Masya Masyitah, 18, yang tular berikutan luar negara seperti Thailand, Arab Saudi, Filipina dan Dubai.

Penghasila­n buku masakan berkenaan sebahagian daripada usaha untuk mengumpul dana Yayasan Fertiliti Tunku Azizah (TAFF).

Dana yang diperoleh itu gaya pemakaian yang dianggap pelik dan tidak sesuai dengan imej wanita Muslimah.

Penampilan Masya dalam program Hlive! ketika mempersemb­ahkan lagu Halimunan, baru-baru ini tular disebabkan seluar yang dipakainya menampakka­n bentuk kaki.

Pengguna akaun Facebook, Amal Tajuddin yang berkongsi gambar itu di Kelab Janda & Duda Terlajak Laris memuat naik status mempersoal­kan adakah gaya pemakaian itu fesyen terbaru kaum Hawa hingga menyerlahk­an bentuk kaki yang comel.

Masya atau nama sebenarnya

Siti Nurmasyita­h Mohd Yusoff ketika dihubungi berkata, dia tidak mahu melatah atau menyalahka­n pengguna laman sosial.

Katanya, selepas ini dia akan lebih berhati-hati dalam soal pemilihan pakaian bagi mengelak perkara sama berulang.

“Saya baru dapat tahu perkara ini tular kelmarin apabila dimaklumka­n seorang rakan. Saya tengok pun tergelak sebab kelihatan pelik.

“Saya memang kecil dan kurus, tetapi tidak nampak ‘keding’ sangat seperti yang tersebar. Selama ini saya pakai gaya yang sama okey saja. Mungkin apabila dalam TV ia nampak lain.

“Namun, selepas ini saya akan berhati-hati dan memakai pakaian yang longgar sikit,” katanya.

Masya yang juga juara program Ceria Popstar 2 tidak mahu ambil pusing dengan apa yang diperkatak­an. dapat membantu lebih ramai pasangan yang lama berkahwin untuk memperoleh anak menjalani rawatan kesuburan (IVF).

Majlis pelancaran buku berkenaan disempurna­kan oleh Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 6 Ogos lalu di ibu negara.

Buku yang dijual dengan harga RM380 adalah hasil kompilasi resipi yang didokument­asikan oleh Tunku Azizah sendiri dengan mencemar duli menjelajah setiap pelusuk daerah di Pahang.

„ Masya tidak melatah dikecam selalu nampak

pelik

 ??  ?? DARI kiri, Noraien Abd Ghani bersama Zuraini Naim dan Nani Nurnasihah Che Murni membelek buku Air Tangan Tengku Puan Pahang selepas majlis pelancaran.
DARI kiri, Noraien Abd Ghani bersama Zuraini Naim dan Nani Nurnasihah Che Murni membelek buku Air Tangan Tengku Puan Pahang selepas majlis pelancaran.
 ??  ?? MASYA
MASYA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia