Harian Metro

Semua kena periksa

- Luqman Arif Abdul Karim cnews@nstp.com.my

„ JKDM, imigresen ditempatka­n di bilik menunggu VIP

Anggota Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Jabatan Imigresen akan ditempatka­n di luar bilik menunggu khas orang kenamaan atau VIP bagi menangani kegiatan haram, termasuk penyeludup­an wang.

Menteri Pengangkut­an Anthony Loke Siew Fook berkata, ketika ini langkah untuk menempatka­n pegawai daripada dua agensi penguat kuasa itu tidak dilakukan, sekali gus mengundang risiko penyeludup­an.

“Kita ketahui ada kelemahan laluan VIP, justeru kita minta untuk mendapat kerjasama dengan agensi lain seperti imigresen dan kastam, selain Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) untuk mengetatka­n langkah keselamata­n.

“Kalau sebelum ini apa-apa urusan di bilik menunggu khas diuruskan pegawai pengiring, kini kita letakkan anggota kastam dan imigresen di laluan keluar orang kenamaan.

“Mesin pengimbas juga diletakkan di laluan keluar supaya sebarang kegiatan penyeludup­an, termasuk membabitka­n wang yang pernah berlaku sebelum ini tidak berulang,” semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Pang Hok Liong (PH DAP-Labis) yang membangkit­kan usaha kerajaan untuk menangani tindakan penyeludup­an wang sebelum

katanya, ini menjangkau RM49 juta ke dalam negara berupaya dibanteras.

Kementeria­n Pengangkut­an pada 4 September lalu mengarahka­n MAHB mengetatka­n pemeriksaa­n di laluan orang kenamaan di semua lapangan terbang.

 ??  ?? LOKE ketika ditemui di lobi Parlimen.
LOKE ketika ditemui di lobi Parlimen.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia