Harian Metro

‘Menteri belum jumpa saya’

-

Kuala Lumpur: Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof mengakui, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefli Ahmad belum bertemu dengannya bagi membincang­kan peraturan larangan merokok di seluruh kawasan Parlimen.

“Belum, menteri belum datang jumpa saya. Tapi saya sudah jumpa penguat kuasa dan minta ketua penguat kuasa datang berhubung dengan saya untuk selesaikan beberapa perkara (larangan merokok),” katanya ditemui media di Parlimen, semalam.

Beliau mengulas keputusan Kementeria­n Kesihatan yang mewartakan kawasan Parlimen sebagai zon larangan merokok berkuat kuasa 15 Oktober lalu.

Keputusan itu dianggap segelintir ahli Parlimen yang merokok sebagai diskrimina­si terhadap mereka selain tidak mengikut prosedur dan melangkaui bidang kuasa Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Mengikut amalan Parlimen, sesuatu peraturan yang hendak dikuatkuas­akan perlu dibentang di Dewan Rakyat terlebih dahulu untuk kelulusan Yang Dipertua sebagai pihak tertinggi dalam Parlimen.

Ketika ditanya adakah beliau didatangi ahli Parlimen yang mempersoal peraturan itu dan meminta keputusan itu dikaji semula, Mohamad Ariff mengesahka­n ada beberapa individu bertemunya.

“Sebagai Speaker, memang tugas saya apabila timbul masalah, kena selesaikan. Ada yang datang dan bantah.

“Dalam soal keputusan kementeria­n itu melangkau kuasa Speaker, kita akan bincang perkara itu dengan menteri dan penguat kuasa,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia