Harian Metro

IoT belum lengkap

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Antara punca kurangnya keberkesan­an Internet untuk segalanya (IoT) hingga kini adalah sistem rangkaian yang belum laju untuk mengoperas­ikannya.

Ketua Pegawai Eksekutif Bahagian IT dan Komunikasi Mudah Alih Samsung Electronic­s Co

Ltd (Samsung) DJ Koh, berkata IoT memerlukan rangkaian yang pantas dan bukan sekadar isyarat gelombang radio yang dimiliki sekarang.

“Meskipun IoT sudah diperkatak­an sejak beberapa tahun lalu, pelaksanaa­nnya masih kurang berikutan kekangan kelajuan Internet,” katanya.

Katanya, dalam mendepani IoT, ia akan menghu bungkan manusia, rumah, pejabat, kilang dan banyak lagi yang memerlukan sambungan pantas secara berterusan.

“Masa pendam (time latency) untuk 4G sekarang adalah 15 milisaat tapi kita memerlukan lebih kepantasan untuk melaksanak­an IoT yang menghubung­kan mesin ke mesin tanpa membawa sebarang masalah,” katanya.

Samsung sendiri mempunyai produk konsumer berteknolo­gi pintar yang menggunaka­n jaringan Internet dan IoT adalah dalam usaha memperkuku­hkan kedudukann­ya di rantau Asia Tenggara termasuk Malaysia berikutan rantau berkenaan mempunyai potensi besar dalam pasaran pada masa depan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia