Harian Metro

Gegar e-sukan

- Afiq Hanif afiq_hanif@hmetro.com.my

Malaysia potensi besar dengan lebih 14 juta pemain sehingga 2017

Sukan elektronik (e-sukan) menjadi segmen baru yang mencuri tumpuan pada Hari Sukan Negara kali ini.

Industri e-sukan kini penting dalam membina generasi masa depan seperti ditegaskan Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mahu lebih ramai anak muda di Malaysia mendapat peluang bertanding dalam acara e-sukan sehingga layak bergelar profesiona­l.

Malaysia adalah pasaran e-sukan ke-21 terbesar di dunia dengan nilai kira-kira RM2.4 bilion.

“Kita mempunyai lebih 14 juta pemain sehingga 2017 menjadikan­nya industri, bukan lagi hanya sekadar hobi santai,” katanya.

Katanya, industri e-sukan lebih daripada sekadar pemain, jurulatih dan penganjur program.

“Usahawan muda e-sukan, akademi bertauliah, pengaturca­ra, pereka game, pereka aplikasi ‘online’, reality maya, ini semua berkait rapat dengan e-sukan.

“Contohnya, Wan Hazmer yang pernah berkhidmat di Square Enix dan menjadi pereka game Final Fantasy XV dan kini pulang menabur bakti di Malaysia. Jadi saya mahu kembangkan potensi ini di Malaysia sebagai hab menyokong resolusi FHD dan warna gamut 85 peratus. Telefon ini juga mempunyai teknologi yang dimajukan dan cuba anda tonton video yang mempunyai nisbah 21:9 di YouTube untuk melihat sendiri pengalaman filem sudut ultra lebar ini.

Ia telefon pertama Honor dengan set cip Kirin 710 dengan GPU Turbo. e-sukan di Asia Tenggara,” katanya.

Di Malaysia, komuniti permainan video (game) sangat besar namun mereka (pemain) kurang diberi peluang tonjolkan bakat kerana tidak banyak kejohanan berprestij dianjurkan.

Pendedahan mengenai potensi permainan digital

Set GPU Turbo mempunyai kesepaduan baik bagi perkakasan dan perisian serta pengalaman pemprosesa­n grafik yang pantas.

Dari aspek RAM dan ROM, anda akan memperoleh gabungan 4GB+128GB (boleh ditambah dengan kad microSD 400GB) bersama EMUI 8.2. yang dilihat memangkin masa depan cerah seiring perkembang­an pesat ekonomi digital sekarang ini.

Oleh itu, institusi berkaitan seharusnya memberikan penerangan dan pendedahan permainan digital yang menjadi peluang kerjaya, menjana ekonomi dan membina kreativiti.

Kenyataan Syed Saddiq terbabit langkah awal kerajaan dalam membantu termasuk menyediaka­n prasarana berikutan sektor ekonomi digital ini menjana peluang pekerjaan baru, memberikan pulangan lumayan dan melahirkan penggiat permainan digital profesiona­l tempatan dan antarabang­sa.

 ??  ?? SYED Saddiq
(dua dari kiri) dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meninjau e-sukan sempena Hari Sukan Negara di Bukit Jalil, baru-baru ini.
SYED Saddiq (dua dari kiri) dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meninjau e-sukan sempena Hari Sukan Negara di Bukit Jalil, baru-baru ini.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia