Harian Metro

Senaman kombo kurangkan kalori

-

Kaedah sesuai untuk mereka mempunyai berat badan berlebihan

menyeluruh, senaman kombo atau gabungan dua pergerakan sangat penting bagi membantu mengurangk­an kadar kalori dalam badan. Ia sesuai untuk mereka yang mempunyai berat badan berlebihan kerana pergerakan minimum secara berulang-ulang menjadikan tahap intensiti badan dapat dikuatkan. Secara tidak langsung berlaku pemecahan lemak secara berperingk­at.

“Dalam apa juga jenis senaman, saya sering menekankan mengenai sejauh mana seseorang itu mampu melakukann­ya secara konsisten. Apabila gabungan pergerakan ini dicapai, ia membentuk satu ritma yang tetap lantas mengembali­kan bentuk badan menerusi penguranga­n kadar kalori. Anda juga tidak perlu bimbang, hanya perlu mengikut saja senaman yang dibuat pada hari sebelumnya,” jelasnya.

TIP UNTUK KEKAL CERGAS

1. Jaga pemakanan

Makan dalam kuantiti kecil mengikut konsep suku-suku separuh. Elak mengambil makanan dalam jumlah yang besar, atau menambah hidangan dua atau tiga kali. Ini akan memberi masa untuk badan memproses dan mencerna makanan sebelum bertukar menjadi lemak.

2. Minum satu hingga dua liter air sehari

Minum sekurang-kurangnya satu atau dua liter air kosong setiap hari agar dapat membakar kalori dan menyesuaik­an diri dengan suhu badan anda. Meminum air juga membantu proses pencernaan dengan betul.

3. Konsisten bersenam

Berjalan atau joging sekurang-kurangnya setengah jam setiap hari. Senaman kardio juga penting untuk mempercepa­tkan kadar degupan jantung bagi membakar kalori. Latihan kardio boleh menguatkan otot dan membentuk badan.

Amalkan senaman seperti tekan tubi, latihan bisep dan trisep menggunaka­n barbel (pemberat),

dan untuk menguatkan dan membentuk lengan dan dada. Namun elak penggunaan pemberat yang keterlalua­n supaya bahagian atas tubuh tidak kelihatan besar. Sebaliknya, anda perlu melengkapk­an latihan dengan pemberat bersesuaia­n.

4. Senaman abdomen

Lakukan senaman abdomen untuk mendapatka­n perut yang leper. Anda boleh mencuba latihan tekan tubi berbeza supaya mendapat kesan yang diinginkan. Lengkapkan tiga hingga enam set dengan lapan hingga 10 kiraan setiap senaman.

 ??  ?? DARIPADA posisi ‘squat’ kembali dalam kedudukan ‘lunge’. Pastikan kaki kanan ke hadapan manakala kiri di belakang dengan lutut hampir mencecah lantai. Tahan dalam kiraan 10 kemudian tukar kedudukan kaki anda.
DARIPADA posisi ‘squat’ kembali dalam kedudukan ‘lunge’. Pastikan kaki kanan ke hadapan manakala kiri di belakang dengan lutut hampir mencecah lantai. Tahan dalam kiraan 10 kemudian tukar kedudukan kaki anda.
 ??  ?? MASIH dalam kedudukan sama tetapi turunkan kaki hadapan kemudian masukkan
dumbel di bawah kaki kiri.
MASIH dalam kedudukan sama tetapi turunkan kaki hadapan kemudian masukkan dumbel di bawah kaki kiri.
 ??  ?? BERDIRI dalam keadaan kedua-dua tangan memegang dumbel. Angkat kaki kiri sehingga paha berada lurus separas pinggang. Tahan dalam kiraan 10 kemudian tukar posisi kaki.
BERDIRI dalam keadaan kedua-dua tangan memegang dumbel. Angkat kaki kiri sehingga paha berada lurus separas pinggang. Tahan dalam kiraan 10 kemudian tukar posisi kaki.
 ??  ?? BERADA dalam posisi ‘squat’, dengan kedua-dua tangan memegang dumbel. Tahan pernafasan dalam buat dalam kiraan 10.
BERADA dalam posisi ‘squat’, dengan kedua-dua tangan memegang dumbel. Tahan pernafasan dalam buat dalam kiraan 10.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia