Harian Metro

Wabak tidak dapat dikawal

-

Gombak: Arahan penutupan dua sekolah berasrama di Selangor dikeluarka­n selepas wabak penyakit beguk tidak dapat dikawal dan membabitka­n kelas yang banyak iaitu lebih daripada 50 peratus.

Pengarah Kesihatan Negeri Selangor Datuk Dr Khalid Ibrahim berkata, penutupan sekolah atau kelas yang mempunyai kes itu bertujuan memutuskan jangkitan berkenaan.

Menurutnya, diinfeksi kelas yang terbabit jangkitan perlu dilakukan pemilik premis dengan pemantauan pihak kesihatan.

“Gate keeping untuk saringan pelajar sebelum memasuki sekolah perlu

pengawal.

Seorang ibu kepada pelajar tingkatan dua SBPI Gombak yang enggan dikenali berkata, anaknya dijangkiti beguk dua minggu lalu dan diberikan cuti sakit selain dibenarkan pulang berehat di rumah.

“Alhamdulil­lah anak saya dibuat, malah pelajar atau kanak-kanak yang mempunyai simptom penyakit itu perlu mendapatka­n rawatan di klinik dan diberikan cuti sakit atau diasingkan,” katanya ketika dihubungi wartawan. Menurut Dr Khalid, beguk ialah sejenis ancaman kesihatan yang boleh dihadapi kanak-kanak seawal tiga tahun iaitu sejenis bengkak atau radang pada bahagian kelenjar air liur disebabkan virus mumps (kuman paramyxovi­ridae).

“Proses pengeraman atau inkubasi beguk berlaku dalam 16 hingga 18 hari sebelum bengkak atau benjolan membengkak pada wajah anak,” katanya.

sudah sihat dan kembali semula ke asrama bagi menduduki peperiksaa­n akhir tahun.

“Anak saya memberitah­u dia hanya tawakal menghadapi peperiksaa­n itu kerana hendak mengulangk­aji memang tidak selesa kerana sakit di bahagian leher dan tekak,”

katanya.

Katanya, penyakit itu menyebabka­n leher dan muka anaknya bengkak teruk.

Menurutnya, pihak sekolah dan guru ada memaklumka­n kepada ibu bapa supaya tidak menularkan kejadian berkenaan kerana bimbang akan merisaukan

 ??  ?? IBU bapa mengambil anak masing-masing kerana mereka tidak benarkan berada di persekitar­an kawasan sekolah.
IBU bapa mengambil anak masing-masing kerana mereka tidak benarkan berada di persekitar­an kawasan sekolah.
 ??  ?? DR Khalid
DR Khalid

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia