Harian Metro

IDAM TROFI SULUNG ‘Dah sedia main lebih masa’

- Mohd Hafizee Mohd Arop, Azizan Hashim & Malik Muhamad sukanteam@nstp.com.my

„ Brendan tekad pamer aksi terbaik, enggan hampakan peminat Bos Gaurus

Ipoh

Memiliki wajah yang ‘jambu’ serta tubuh ‘sado’ membuatkan Brendan Gan sering digilai peminat khususnya wanita.

Bermula dengan pasukan Sabah pada 2011, Brendan sudah mula berjaya memikat beberapa jurulatih hinggakan Kelantan yang ketika itu diterajui Tan Sri Annuar Musa, melakukan pelbagai cara bagi mendapatka­n khidmat pemain kelahiran Sutherland Shire, Australia berkenaan.

Brendan yang bergelar pemain Ipoh: Biarpun mengharapk­an Perak akan memenangi Piala Malaysia dalam 90 minit permainan, namun jurulatih, Mehmet Durakovic tetap bersedia sepenuhnya untuk berdepan kemungkina­n perlawanan diheret ke penentuan penalti.

Durakovic berkata, beliau sudah melakukan persiapan dari setiap aspek termasuk penentuan penalti dengan melakukan latihan bagi membolehka­n pemain menyesuaik­an diri sekiranya pemenang terpaksa ditentukan menerusi kaedah berkenaan.

“Saya hanya tinggal dua hari (hari ini dan esok) untuk membuat persediaan sebelum berdarah campuran dan pernah mewakili skuad Harimau Malaya sejak 2014 itu kini menyarung jersi Perak dan Piala Malaysia 2018 adalah pentas final pertamanya di kejohanan bola sepak yang dilabel selaku antara tertua di Asia.

Sudah tentu, pada usianya yang kini mencecah 30 tahun, Brendan teringin menjulang dan mengucup Piala Malaysia apatah lagi jika berdasarka­n rekod, The Bos Gaurus bukan selalu berpeluang untuk melangkah ke final.

Untuk itu, Brendan sudah menanam azam bagi merealisas­ikan kehendak seluruh warga Darul Ridzuan yang mahu dia serta rakan-rakannya membawa pulang piala berprestij berkenaan.

Bermain di posisi hari penentuan (Sabtu) dan sudah tentu saya kena perhatikan setiap aspek supaya kami tidak menjadi mangsa keadaan.

“Jangkaan saya banyak gol akan terhasil dalam perlawanan itu, namun dalam bola sepak apa saja boleh berlaku dan disebabkan itu kami perlu bersedia,” katanya.

Ditanya resipi dan formula yang akan digunakann­ya bagi mengekang asakan Terengganu FC (TFC) pada perlawanan akhir itu, Durakovic memberitah­u beliau tidak merancang untuk melakar corak permainan berbeza berbanding biasa. tengah, Brendan sedia menampilka­n aksi terbaik bagi memastikan jentera pasukannya berjaya memecahkan kubu Terengganu FC, malam esok.

“Saya akan berusaha yang terbaik untuk menggerakk­an jentera tengah bersama rakan sepasukan bagi memastikan kemenangan pada final itu nanti.

“Bagaimanap­un, saya mengharapk­an semua pemain supaya bekerja sebagai satu pasukan kerana faktor itu amat penting untuk memastikan kemenangan.

“Kami perlu bermain mengikut arahan jurulatih (Mehmet Durakovic). Setakat ini, seluruh pasukan bersemanga­t untuk menampilka­n aksi terbaik dan akan bermain pada tahap terbaik masing-masing.

“Saya sendiri akan bermati-matian

Katanya, tidak ada formula atau strategi khusus akan digunakan sebaliknya beliau mahu anak buahnya menampilka­n corak permainan biasa yang sudah serasi dengan mereka.

“Tidak ada strategi khas dan kami akan bermain dengan cara yang kami tahu seperti sebelum ini.

Saya sedar Terengganu adalah sebuah pasukan yang bagus dan memiliki pemain tempatan serta import yang baik,” katanya. kerana kami tidak mahu menghampak­an penyokong,” katanya yang ditemui selepas selesai latihan pasukan, semalam.

Brendan mengaku TFC memiliki kualiti pemain yang baik di semua bahagian dan mereka harus lebih berhati-hati bagi memastikan Perak tidak terperangk­ap dengan taktikal lawan.

“TFC sebuah pasukan yang kuat dan ini adalah perlawanan yang pasti sengit kerana masing-masing mempunyai kekuatan tersendiri. Apa saja boleh terjadi dan tempoh masa permainan yang ada perlu digunakan sebaik mungkin bagi keluar sebagai pemenang,” katanya.

 ?? ABDULLAH YUSOF & GHAZALI KORI ?? DURAKOVIC
BRENDAN
ABDULLAH YUSOF & GHAZALI KORI DURAKOVIC BRENDAN
 ??  ?? os Gaurus giat
berlatih aksi final esok.
os Gaurus giat berlatih aksi final esok.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia