Harian Metro

CINTA AL-QURAN

-

dalam rumah perlu diwujudkan.

Adakan ruang yang biasa untuk ibu dan ayah duduk menekuni al-Quran sehingga anak tertarik. Gemakan al-Quran dengan suara paling merdu yang kita mampu.

Di situ, ada al-Quran yang mudah dicapai. Jika mahu memahami makna al-Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab, maka sudah tentu kita memerlukan al-Quran terjemahan.

Lebih indah, dalam suasana itu kita memiliki buku nota khas untuk mencatat isi penting dalam al-Quran. Biar suasana itu menunjukka­n kesungguha­n terhadap al-Quran.

Selain itu, pastikan kita adakan masa khas bersama al-Quran mengikut keadaan keluarga masingmasi­ng. Misalnya, antara waktu Maghrib dan Isyak atau selepas Subuh asalkan ia dilakukan dalam masa yang diperuntuk­kan itu.

Tutup televisyen, muzik dan Internet. Buat undangunda­ng, kemudian tampal di dinding supaya seisi keluarga tahu mereka sangat menghormat­i saat bersama al-Quran.

Banyak kajian menunjukka­n cara terbaik memindahka­n satu pengetahua­n menjadi realistik ialah dengan menjadi teladan yang diikuti. Mulakan berkongsi motivasi bersama al-Quran daripada penjelasan al-Quran dan hadis kerana tidak semua anak mampu memahami apa yang ibu dan ayahnya cuba tunjukkan.

Andai anak melihat pendidikny­a sering mengambil agama secara payah, bukan secara mudah serta bersikap fanatik dan bermusuh dengan aliran berbeza, maka anak itu mungkin mempunyai hubungan tegang dan emosinya tidak stabil ketika berinterak­si dengan sesiapa saja.

Anak mempunyai tahap pertumbuha­n, karakter, kemampuan serta kecenderun­gan berbeza dengan orang dewasa. Usah dinafikan sifat mahu bermainnya. Memang itulah tabiat normal bagi dunia kecilnya.

Gunalah cara penuh kasih sayang, saling mencintai dan ketenangan sehingga anak merasai al-Quran mempunyai keutamaan. Antara cara yang perlu ditekuni ialah:

1. Menunjukka­n sikap memahami karakter anak.

2. Menggunaka­n saranan pendidikan terkini.

3. Menggunaka­n kaedah memahami cara kerja otak anak.

4. Memelihara dan mengembang­kan memori anak.

5. Memilih waktu yang tepat untuk mengadakan masa bersama al-Quran bersama seisi keluarga.

6. Mencungkil dan merangsang bakat anak.

7. Berinterak­si dengan baik saat anak memiliki kesulitan.

8. Mempunyai sistem sokongan luar.

9. Selalu muhasabah diri dan melakukan penambahba­ikan.

Realitinya, orang tua mencintai anak mereka secara fitrah, tetapi anak biasanya tidak begitu. Sedalam mana cinta anak pada orang tua biasanya berdasarka­n reaksi orang tua pada si anak.

Maka bantulah anak

„ Ajak anak dalami ilmu terutama bacaan kalam Allah

mencintai perilaku ibu bapa terlebih dahulu. Jaga hubungan dengan Allah dan reda dengan segala ujian-Nya.

Kemudian, berinterak­silah dalam setiap fasa perkembang­an mereka. Hormati serta tunjukkan sikap memahami potensi dan kecenderun­gan mereka.

Beritahu anak, kita percaya keputusan mereka. Jangan paksa seperti mengatakan, “Aku beri engkau makan dan tempat tinggal, sebab itu aku berhak paksa engkau hormat aku dan ikut cakap aku.”

Selain itu, selalu ungkapkan perasaan sayang kepada anak melalui perbuatan dan perkataan dan biar amalan itu dilakukan berkali-kali dalam sehari.

Penulis pendakwah dan penulis buku

 ??  ?? ALAM jadi saksi keagungan pencipta-Nya.
ALAM jadi saksi keagungan pencipta-Nya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia