Harian Metro

‘Asal tidak keterlalua­n’

- Sudirman Mohd Tahir sudirman@hmetro.com.my

Imej bertudung bukan halangan untuk tampil bertenaga di pentas

Industri hiburan tanah air bukan saja dimeriahka­n dengan kehadiran penyanyi baru atau kini dikenali sebagai Budak Baru Nak Up (BBNU), tetapi turut diserikan dengan kemunculan ramai penyanyi wanita bertudung.

Sedikit sebanyak ia memberi warna baru dalam bidang muzik apabila imej sebegitu sebelum ini sering dikaitkan sebagai penyanyi nasyid atau lagu ketuhanan.

Namun, nama seperti Najwa Latif, Wany Hasrita, Sarah Suhairi, Wani,

Muna Shahirah dan Masya Mashita membuktika­n imej yang dibawa bukan halangan untuk menyanyika­n lagu daripada genre lain.

Namun, sering timbul persepsi mengatakan imej mereka tidak sesuai untuk tampil bertenaga di atas pentas apatah lagi cuba menonjolka­n kelainan dalam video muzik seperti menari.

Cuit Sikit minggu ini mendapatka­n pandangan daripada beberapa penyanyi wanita remaja mengenai isu imej Muslimah terbatas untuk berkarya.

WANI

“Sebelum ini saya dikecam dan dikritik gara-gara menari dalam video muzik Pendusta Cinta. Mereka berpendapa­t, imej bertudung tidak sesuai untuk menari. Sebagai penyanyi, saya menghormat­i setiap pandangan diberikan.

Cuma, apa boleh dikatakan dalam video muzik itu saya tidak menari keterlalua­n pun. Saya hanya membuat pergerakan biasa. Tidak ada sebarang aksi pun yang boleh dianggap mencolok mata hingga menjatuhka­n imej wanita bertudung.

Dalam isu ini, bagi saya setiap anak seni baik dalam kalangan penyanyi atau pelakon, masingmasi­ng punya hak.

Malah, setiap individu boleh berfikir baik dan buruk terhadap tindakan mereka.

Kalau nak kata bertudung ini membataska­n seseorang untuk berkarya, pada saya tidak. Selagi apa yang dibuat itu tidak mencemarka­n nama dan maruah diri, tidak ada salahnya. Lagipun, muzik itu seni dan seni itu sansubjekt­if.” gat

MUNA SHAHIRAH

“Saya cuba untuk jadi diri sendiri. Pada masa sama, imej bertudung tidak bodijadika­n leh alasan atau halangan utama dalam membataska­n diri untuk bekerja.

Batas itu perlu dari segi pergaulan dan gerak-geri kita dalam melakukan sesupaya suatu tidak mencemarka­n imej Muslimah. Lagipun, sebelum buat sesuatu perkara setiap individu boleh fikir dulu.

Cuma, apabila timbul isu mengatakan imej bertudung menghalang unberkarya, tuk bagi saya tidak tepat sama sekali. Sebagai contoh dalam video muzik, penerdan bit pengarah lebih tahu apa yang boleh dan tidak.

Mereka juga tahu menjaga sensitivit­i apatah lagi jika membabitka­n penyanyi bertudung. Sudah semestinya mereka ada garis panduan. Jadi, tidak adil untuk membuat andaian awal.”

WANY HASRITA

“Seni itu maksudnya cukup halus. Jadi, sesiapa saja yang terbabit dalam bidang ini boleh dikatakan seorang yang kreatif. Jadi, apabila bercakap soal kreatif sudah tentu akan lebih banyak idea dipersemba­hkan.

Cuma, sebelum menyiapkan hasilnya perancanga­n dibuat kena teliti dan mengambil kira banyak perkara. Apatah lagi membabitka­n artis bertudung. Tidak dinafikan ia agar sukar bagi mengelakka­n salah faham atau isu berbangkit pada kemudian hari.

Namun, dalam berkarya, imej yang dibawa bukan satu halangan tetapi perlu tahu jaga batasan. Selagi apa yang ingin dipersemba­hkan itu tidak menjatuhka­n maruah diri, bagi saya tidak salah.

Saya percaya setiap individu boleh buat keputusan dan beri pandangan bernas.

Jadi, apa pun yang dibuat terlebih dulu melalui proses perbincang­an bersama.”

 ??  ?? WANI
WANI
 ??  ?? MUNA Shahirah
MUNA Shahirah
 ??  ?? WANY Hasrita
WANY Hasrita

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia