Harian Metro

PERTUNAS harap RM1b perkasa usahawan muda

-

Kuala Terengganu: Persatuan Tunas Usahawan Nasional (PERTUNAS) berharap Bajet 2019 yang akan dibentangk­an kerajaan Pakatan Harapan buat kali pertama dapat memperuntu­kkan RM1 bilion untuk pembanguna­n usahawan muda negara ini, seperti yang termaktub dalam Buku Harapan.

Presidenny­a, Amir Hakimin Che Razali berkata, harapan untuk peruntukan RM1 bilion kepada usahawan muda itu bertepatan dengan keadaan pasaran lebih terbuka dan ia mampu bertindak sebagai pemacu kelangsung­an perniagaan usahawan muda yang ketika ini berdepan peningkata­n kos operasi.

Beliau berkata, seperti yang tertera dalam Buku Harapan, dengan jelas menyatakan mengenai Dana Pemerkasaa­n dan Keusahawan­an anak muda, bertujuan membangunk­an sektor pertanian, ekopelanco­ngan, industri kreatif, e-sukan dan pengkomers­ilan perniagaan digital.

“Ini bukan saja memberi pengharapa­n baru kepada usahawan muda, malah membawa pemikiran baru kepada rakyat Malaysia kerajaan memberi perhatian kepada usahawan muda.

“Pengecuali­an cukai tertentu atau insentif bertepatan juga mampu memberi ruang kepada usahawan muda mempelbaga­ikan perniagaan dan menukar model perniagaan mengikut penerimaan pasaran terkini.

“Perhatian dan komitmen kerajaan dalam menyediaka­n ekosistem yang menyokong industri keusahawan­an negara amat penting, khususnya usahawan muda supaya terus berkembang sebagai pemain utama di peringkat antarabang­sa,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia