Harian Metro

Glomac Bhd lancar tujuh projek bernilai RM780 juta SIAP HUJUNG 2021

- Nabil Basaruddin nabil.basaruddin@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Glomac Bhd melancarka­n tujuh projek pembanguna­n hartanah baharu untuk tahun kewangan 2019 dengan nilai pembanguna­n kasar (GDV) RM780 juta.

Pelancaran membabitka­n hartanah dalam segmen rumah teres, mampu milik, pangsapuri servis dan pejabat kedai itu akan dilancarka­n secara berperingk­at sepanjang tahun kewangan semasa.

Antara projek yang terbabit adalah kedai pejabat di Lakeside Residences dengan GDV RM60 juta, rumah mampu milik di Saujana

SP Setia Bhd (SP Setia) merasmikan majlis pecah tanah bagi pembinaan projek menara berkembar, Sapphire By The Gardens di Melbourne, Australia yang dibangunka­n KLIA (RM40 juta), Saujana Perdana (RM226 juta), Saujana Utama 5 (RM25 juta), Sri Saujana (RM30 juta), Saujana Jaya (RM49 juta) dan pembanguna­n bercampur Plaza@Kelana Jaya dengan GDV RM355 juta.

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya Datuk Seri FD Iskandar berkata, majoriti projek berkenaan dijangka dilancarka­n bermula separuh kedua tahun kewangan 2019.

Katanya, pelancaran projek baharu pada tahun 2019 adalah lebih tinggi daripada

„ SP Setia rasmikan majlis pecah tanah bagi projek Sapphire By The Gardens di Melbourne

dengan nilai pembanguna­n kasar mencecah AUD$960 juta (RM2.8 bilion).

Projek terbabit akan dimulakan pada tahun ini dan ia dijangka siap sepenuhnya pada penghujung 2021.

Pengerusin­ya Tan Sri Dr Wan Mohd Zahid Mohd Nordin berkata, ia adalah projek hartanah kediaman yang kini mempunyai kadar pengambila­n sehingga 95 peratus.

Beliau berkata, Sapphire By The Gardens terletak di 380 Exhibition Street, Victoria itu mempunyai 345 tahun lalu yang berjumlah RM248 juta.

“Syarikat menyasarka­n untuk mencapai jualan 75 hingga 80 peratus dalam pelancaran baharu ini, sama seperti yang dicapai pada dua hingga tiga tahun sebelum ini.

“Tahun lalu kami berjaya mencapai jualan kira-kira RM214 juta daripada RM248 juta yang dilancarka­n,” katanya selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Glomac, di sini.

Hadir sama,

Pengerusi unit kediaman, 500 bilik di Shangri-La Hotel yang berada di sebelahnya jambatan di tingkat 45 dan 46 dengan kemudahan lima bintang.

Malah, katanya, ia juga berada berhampira­n dengan restoran premium, kafe, teater, Chinatown, RMIT dan Melbourne University.

“Pembinaan menara berkembar ini begitu menarik kerana ia turut menjadikan­nya sebagai gerbang Eksekutif Kumpulan Tan Sri FD Mansor, Timbalan Pengerusi Eksekutif Datuk Richard Fong dan Pengarah Berkecuali Bukan Eksekutif Datuk Ali Abdul Kadir.

Sementara itu, ditanya mengenai kemasukan penyewa utama baharu ke pusat beli-belah syarikat itu, Glo Damansara Mall, FD Iskandar berkata, ia sebuah syarikat gaya hidup ternama dari China.

“Penyertaan syarikat ini akan meningkatk­an kadar ke bandar melalui Taman Warisan Dunia Carlton.

“Malah, kami mempunyai kehadiran di Melbourne sejak penghujung 2010 lagi yang mana bandar ini memberi inspirasi untuk syarikat terus berkongsi komitmen dalam membina hartanah berkualiti dan lebih mampan,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Antara fasiliti yang terdapat pada projek berkenaan termasukla­h gimnasium, penghunian pusat beli-belah ini kepada 75 peratus hingga 80 peratus berbanding kurang daripada 50 peratus ketika ini,” katanya. dewan utama, restoran, kelab, podium parkir kenderaan, ruang komersial serta plaza dan arked awam.

Selain itu, Sapphire By The Gardens itu turut mempunyai akses kepada pengangkut­an awam seperti tram dan bas berdekatan Stesen Tren Parliament yang juga mempunyai kemudahan ke lebuh raya utama.

Wan Mohd Zahid berkata, seunit penthouse bagi projek itu berharga sekitar AUD$550,000 sehingga AUD$29 juta manakala bagi unit terhad pula sekitar AUD$1.5 juta hingga AUD$3 juta.

“Antara sasaran pembeli kami termasukla­h keluarga dan pasangan muda serta mereka yang memilih untuk menetap atau kerap melawat ke Melbourne,” katanya. Anak syarikat milik penuh Paramount Corporatio­n

Bhd merancang untuk menjual tiga kampus KDU bernilai RM420 juta kepada Dynamic Gates Sdn Bhd.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia baru-baru ini, Paramount mengumumka­n KDU University College (PG) Sdn Bhd dan KDU University College Sdn

Bhd (KDUUC) memeterai perjanjian jual beli bersyarat dengan

Dynamic Gates.

 ??  ?? PROJEK menara berkembar Sapphire By The Gardens di Melbourne.
PROJEK menara berkembar Sapphire By The Gardens di Melbourne.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia