Harian Metro

Terjunan makin mantap Super GT kembali warnai Sepang

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@nstp.com.my

„ Kimberly enggan dabik dada, mahu terus pamer aksi terbaik

Kuala Lumpur: Selepas tujuh tahun, Kejuaraan Super GT akhirnya kembali ke Malaysia apabila HARO Sports and Entertainm­ent Sdn Bhd (HARO) serta promoter Siri Super GT, GTA Co Ltd bersetuju untuk menjayakan Super GT Malaysia di Litar Antarabang­sa Sepang (SIC) pada 2020.

Penganjura­n pada edisi 2020 itu juga dilihat lebih hangat selepas ia bakal menjadi perlumbaan Kejuaraan Super GT yang dilangsung­kan buat julung-julung kalinya pada waktu malam.

Rakan Firma HARO, Fahrizal Hasan optimis penganjura­n perlumbaan pada sebelah malam itu mampu memberi lonjakan baharu kepada arena permotoran di negara ini.

“Jepun sinonim dengan inovasi dan di HARO, kami sentiasa ingin menampilka­n sesuatu yang baharu. Penganjura­n semula Super GT di Malaysia bakal menjadi sejarah,” katanya.

Perlumbaan Kejuaraan Super GT di SIC mula berlangsun­g pada 2000 sebagai

“Semakin memberangs­angkan.” Itu reaksi balas penerjun muda negara, Kimberly Bong selepas dia menamatkan musim ini dengan meraih satu perak dan satu gangsa di Grand Prix (GP) Terjun Kuala Lumpur yang berakhir di perlumbaan pertunjuka­n yang menyaksika­n ia dianjurkan sebanyak 13 edisi sehingga 2013.

Sementara itu, Pengerusi GTA Co Ltd, Masaaki Bandoh nyata teruja dengan kerjasama terbabit yang dilihat dapat mengukuhka­n lagi jenama Kejuaraan Super GT di Malaysia.

“Kami mengharapk­an bukan saja pelumba, pasukan dan pengeluar kereta, malah semua yang terbabit dalam Kejuaraan Super GT akan bekerjasam­a Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil, semalam.

Kimberly yang sebelum ini beraksi di Sukan Olimpik Remaja di Buenos Aires, Argentina mengakui bahawa dia semakin mendapat rentak untuk melakukan terjunan terbaik, namun dalam masa sama tidak mahu cepat berpuas hati.

“Saya harap pada masa akan datang mampu untuk memperting­katkan teknik dan kemahiran,” katanya yang menduduki tempat bagi membantu rakyat Malaysia berkongsi keseronoka­n dalam sukan permotoran. keempat dalam acara 10 meter platform individu di temasya berkenaan.

Penerjun kelahiran Sarawak itu juga mengakui perlu melakukan persediaan rapi untuk melalui musim baharu namun setakat ini dia masih belum tahu kejohanan yang bakal disertainy­a.

“Apa yang saya perlu lakukan ialah berlatih dan bersedia untuk menyertai mana-mana kejohanan tahun depan. Sebenarnya banyak lagi saya perlu perbaiki terutama bagi acara 10m platform dan 3m papan anjal.

“Tumpuan saya adalah terarah kepada semuanya, teknik, kemahiran,” katanya yang meraih perak dalam acara tiga meter papan anjal individu semalam selepas tumpas kepada Ma

“Pada masa sama, saya berharap menerusi penganjura­n Kejuaraan Super GT, kita boleh bekerjasam­a

Tong dari China. Secara keseluruha­n, Kimberly yang berusia 16 tahun mengakui bahawa graf prestasiny­a dari awal tahun sehingga hujung musim menunjukka­n peningkata­n.

“Pada awal tahun saya tidak berpuas hati dengan prestasi saya, namun dari hari ke hari ia semakin positif. Bukan hendak kata berpuas hati tapi sekurang-kurangnya ada peningkata­n,” katanya yang beraksi dalam acara 1m, 3m papan anjal dan 10m platform individu wanita di Sukan Komanwel Gold Coast. untuk saling mempromosi serta mengukuhka­n hubungan antara Malaysia dan Jepun,” katanya.

 ??  ?? AKSI Kimberly ketika acara 10m platform wanita.
AKSI Kimberly ketika acara 10m platform wanita.
 ??  ?? FAHRIZAL (kiri) bersalaman dengan Masaaki selepas memeterai perjanjian semalam.
FAHRIZAL (kiri) bersalaman dengan Masaaki selepas memeterai perjanjian semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia