Harian Metro

Hodeidah lumpuh

- Agensi

„ 149 terbunuh akibat pertempura­n antara tentera kerajaan dengan pemberonta­k Houthi

Sekurang-kurangnya 149 orang, termasuk orang awam terbunuh dalam tempoh 24 jam sejak kelmarin, akibat pertempura­n sengit antara tentera kerajaan dengan pemberonta­k Houthi di bandar pelabuhan Hodeidah, Yaman.

kedua-dua pihak kini bertempur di jalanan dan kawasan perumahan dengan anggota pasukan bantuan menyatakan mayat, termasuk sekurang-kurangnya tujuh orang awam kelihatan bergelimpa­ngan.

AFP melaporkan, sumber perubatan dan hospital di Hodeidah menyatakan 110 gerila Houthi dan 32 askar kerajaan terbunuh dalam tempoh itu.

Keadaan diburukkan lagi dengan puluhan serangan udara oleh tentera pakatan diketuai Arab Saudi. Menurut Reuters, anggota pasukan perubatan terpaksa melarikan diri meninggalk­an hospital terbesar bandar raya berkenaan ketika pemberonta­k Houthi bergerak masuk untuk menghalau askar kerajaan sokongan tentera pakatan diketuai Arab Saudi.

Menurut penduduk, sekurang-kurangnya tujuh mayat orang awam dilihat di selatan bandar raya itu dengan kedua-dua pihak bertempur menggunaka­n mortar, senjata anti-pesawat dan raifal bagi menawan Hodeidah yang dikuasai Houthi itu.

Menurut sumber di kompleks Hospital al-Thawra, kakitangan serta pesakit yang boleh bergerak melarikan diri dari hospital terbesar itu.

“Gerila Houthi mengukuhka­n kedudukan mereka dekat hospital,” kata seorang kakitangan.

Jurucakap hospital, Khaled Attiyah berkata, sebahagian doktor dan jururawat yang dedikasi meneruskan tugas mereka di unit rawatan rapi, wad melecur dan bahagian kecemasan walaupun nyawa mereka terancam.

Minggu lalu, gerila Houthi memasuki hospital berkenaan dan meletakkan askarnya di atas bumbung menyebabka­n pesakit serta doktor berada dalam bahaya.

 ??  ?? ASKAR pro kerajaan bergerak untuk menawan bandar Hodeidah. Laporan menyatakan 149 terbunuh dalam pertempura­n sengit sejak kelmarin. - EPA
ASKAR pro kerajaan bergerak untuk menawan bandar Hodeidah. Laporan menyatakan 149 terbunuh dalam pertempura­n sengit sejak kelmarin. - EPA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia