Harian Metro

Padanan ringkas remaja

- Intan Mas Ayu Shahimi imas@hmetro.com.my

Perubahan zaman menuntut remaja kini lebih pantas dan kreatif memikirkan idea untuk tampil ringkas, namun masih mengekalka­n ciri sopan, menepati gaya serta trend fesyen terkini.

Tidak dinafikan, sejak beberapa tahun kebelakang­an ini, fesyen remaja memang banyak dipengaruh­i gaya dari Korea, Jepun dan Taiwan. Tambahan, gaya yang ditonjolka­n tidak terhad kepada remaja yang tidak bertudung.

Asalkan pandai mencantum gaya bersesuaia­n dengan identiti diri, tentu pilihan pakaian yang disarung ke tubuh mampu menyerlahk­an penampilan. Lebih dari itu, ia mungkin jadi ikutan teman dan sahabat yang mahukan gaya serupa.

Meneliti koleksi blaus, seluar kembang, kemeja longgar, skirt dan jaket jenama keluaran anak tempatan, ThePopHead, memang kebanyakan pilihan yang ditonjolka­n menepati gaya dan trend remaja hari ini.

Padanan jaket denim dengan blaus longgar dan skirt beropol lebar tidak pernah mengecewak­an, apalagi ketinggala­n zaman.

Kata pemilik jenama terbabit, Raja Nur Azreen Raja Mohd Ghazali, padanan ringkas itu wajar dimasukkan dalam senarai pakaian wajib ada untuk setiap remaja perempuan yang mementingk­an gaya dan keselesaan.

Andai mahukan gaya santai, mereka boleh memilih padanan kasut sniker rona putih atau pastel bersulam. Namun, jika selesa dengan gaya ranggi, sepatu bertumit tebal

Koleksi blaus, seluar kembang, kemeja longgar trend masa

kini

mungkin lebih sesuai untuk melengkapk­an penampilan.

“Selain skirt beropol, jenis potongan A juga menepati trend remaja kini. Ia sesuai dipadankan dengan kemeja longgar atau blaus potongan ringkas. Apa yang penting, ia nampak sopan, selesa dan tidak keterlalua­n jika dipadankan dengan sepatu kanvas.

“Bagi remaja yang sukakan gaya kasual dan kemas, pemilihan jaket memainkan peranan penting. Pilih sama ada kardigan potongan longgar atau jaket kasual yang memiliki perincian paling ringkas. Suai padan dengan denim dan sepatu jenis sarung atau sniker,” katanya.

Jelas Raja Nur

Azreen, selain blaus dan skirt rona semula jadi, kemeja corak jalur dengan warna terang juga menjadi pilihan terkini remaja hari ini. Semua helaian ini masih boleh dicampur padan mengikut kesesuaian dan keselesaan pemakai, sekali gus menampilka­n lebih banyak gaya dalam satu-satu masa.

 ??  ?? PADANAN selesa sesuai untuk bersantai bersama rakan.
PADANAN selesa sesuai untuk bersantai bersama rakan.
 ??  ?? BLAUS longgar corak jalur terang.
BLAUS longgar corak jalur terang.
 ??  ?? KASUAL dan kemas tonjol kematangan usia remaja.
KASUAL dan kemas tonjol kematangan usia remaja.
 ??  ?? JAKET denim sesuai untuk mempelbaga­ikan gaya remaja kini.
JAKET denim sesuai untuk mempelbaga­ikan gaya remaja kini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia