Harian Metro

Sarri tetap puas kongsi mata

-

Manchester: Pengurus Manchester United, Jose Mourinho menyifatka­n kekalahan 1-3 kepada pendahulu Liga Perdana, Manchester City berpunca daripada kerja keras mereka ketika menewaskan Juventus dalam saingan Liga Juara-Juara, pertengaha­n minggu lalu.

United mempamerka­n kebangkita­n untuk melakar kemenangan 2-1 mengatasi juara Itali di Turin, manakala City beraksi di laman sendiri menentang kelab Ukraine, Shakhtar Donetsk dengan meraih kemenangan 6-0 dan pengurus dari Portugal itu pantas menjadikan­nya sebagai alasan.

“Semua perlu bersetuju. Bertandang ke Juventus dan menentang salah sebuah pasukan terbaik dunia untuk tempoh 90 minit dan ia adalah perkara berbeza apabila menewaskan Shakhtar Donetsk London: Pengurus Chelsea, Maurizio Sarri tetap gembira dengan keputusan seri yang diraih anak buahnya ketika diikat tanpa jaringan berdepan Everton di Stamford Bridge.

Keputusan itu menyaksika­n skuad The Blues masih mengekalka­n rekod bersih tanpa kalah dalam semua pertanding­an musim ini termasuk saingan Liga Europa.

Bagaimanap­un, Saari yang mengambil alih tugas daripada Antonio Conte yang dipecat pada Julai lalu mengakui keputusan seri bukanlah sesuatu yang baik ketika pencabar terdekat, Manchester City dan Liverpool berjaya meraih tiga mata penuh berdepan lawan masing-masing.

“Saya bangga dengan pencapaian pasukan (mengekalka­n 6-0 di laman sendiri serta ia sangat mudah. Kami hadir untuk perlawanan ini dengan keadaan yang berbeza,” katanya.

“Ia bukan saja usaha secara fizikal namun tekanan mental. Saya fikir sesetengah pemain merasainya,” tambah rekod tanpa kalah) ketika ini,” kata Sarri.

“Saya mengucapka­n terima kasih kepada semua staf di kelab ini dan pemain yang berusaha untuk meletakkan pasukan di tahap sekarang. Namun, sudah tentunya tiga mata adalah lebih baik daripada hanya meraih satu mata,” katanya.

Chelsea seri tanpa jaringan bertemu Everton di laman sendiri dan semakin ketinggala­n dalam pemburuan kejuaraan Liga Perdana Inggeris di belakang juara bertahan Manchester City dan Liverpool.

Chelsea memerlukan tiga mata selepas Liverpool menang 2-0 ke atas Fulham sebelum Mourinho.

Namun berbeza dengan sesetengah kekalahan musim ini, Mourinho enggan mengkritik karakter dan usaha anak buahnya.

“Kami melakukan kesilapan. Kami dihukum namun memberikan tentangan bersama, ia adalah sesuatu yang kami bina dan tidak kehilangan­nya kerana satu kekalahan,” katanya.

“Tiada kritikan kepada pemain saya, semuanya positif. Saya bersama mereka dan sebaliknya,” jelas bekas pengendali Real Madrid itu.

Skuad kendalian Mourinho turun tanpa pemain tengah Perancis, Paul Pogba kerana kecederaan namun beliau tidak mahu menggunaka­n ia sebagai alasan selain mengakui langkah menurunkan Marouane Fellaini merencatka­n perancanga­nnya.

“Saya tidak suka bercakap itu, tetapi gagal memanfaatk­an kelebihan di Stamford Bridge berdepan Everton.

Ia adalah perlawanan kedua dalam saingan liga musim ini di mana Chelsea gagal menjaringk­an gol.

Selepas babak pertama yang sukar, Chelsea bangkit di babak kedua tetapi masih gagal membolosi gawang Everton dan bernasib baik dapat mengekalka­n rekod tanpa kalah liga musim ini sekali gus meletakkan mereka di tangga ketiga liga di belakang Manchester City dan Liverpool.

“Jurang antara tiga pasukan di atas tidak jauh, tetapi jika kami leka ia akan menyukarka­n pasukan untuk mengejar. tentang kekalahan dan tentang pemain yang tidak dapat diturunkan. Saya tidak gemar mengenainy­a namun dia adalah penting untuk kami dalam banyak aspek,” jelas Mourinho merujuk kepada Pogba.

“Kami terpaksa menurunkan Fellaini dari awal, dia tidak bersedia untuk aksi 90 minit. Saya boleh bayangkan ketika ketinggala­n 2-1 dan saya berpeluang menurunkan Fellaini, mereka pasti berdepan masalah besar.”

United kini berada di kedudukan kelapan Liga Perdana dengan 12 mata di belakang City selain 12 mata di depan pasukan zon penyingkir­an, Cardiff City.

Ketika ditanya sama ada kedudukan berkenaan menutup harapan untuk gelaran juara, Mourinho membalas: “Saya fikir kami tidak akan tersisih dari Liga Perdana.” - Reuters Jadi kami perlu sentiasa beri aksi terbaik untuk mencari kemenangan,” katanya.

Agensi

 ??  ?? MARTIAL (kanan)
tenang sempurnaka­n
penalti. SILVA (tengah) diasak dua pemain United.
SARRI
MARTIAL (kanan) tenang sempurnaka­n penalti. SILVA (tengah) diasak dua pemain United. SARRI
 ??  ??
 ??  ?? MOURINHO
MOURINHO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia