Harian Metro

Beza pendapat bilangan berhimpun

-

Kuala Lumpur: Polis menganggar­kan seramai 55,000 peserta hadir pada perhimpuna­n kesyukuran meraikan penolakan ratifikasi Konvensyen Antarabang­sa Mengenai Penghapusa­n Segala Bentuk Diskrimina­si Kaum (ICERD) di sekitar ibu negara, semalam.

Namun, berdasarka­n pengamatan dilakukan mendapati jumlahnya mencecah ratusan ribu berdasarka­n kepadatan peserta dalam satu-satu masa pada jam 2 petang semalam di sekitar Jalan Raja hingga ke Bangunan Dayabumi, Jalan Tun Perak hingga ke Jalan Lebuh Ampang, Jalan Raja Laut hingga ke pusat membeli-belah Sogo dan kawasan sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Bagaimanap­un, penganjur Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) dan Sekretaria­t Kedaulatan Rakyat (RAKYAT) menganggar­kan jumlah peserta adalah mencecah 300,000 orang.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Seri Mazlan Lazim berkata, walaupun perhimpuna­n berjalan dengan aman, ada beberapa kesalahan dilakukan peserta yang gagal dikawal pihak penganjur terutama membawa kanak-kanak.

“Himpunan ini berjalan dengan lancar dan selamat tanpa sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

“Bagaimanap­un, polis mengesan ada ibu bapa dan penjaga yang juga peserta perhimpuna­n membawa kanak-kanak ke perhimpuna­n berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam.

Sejak pagi sehingga perhimpuna­n berakhir sekitar jam 5 petang semalam, sebahagian besar peserta dikesan masih membawa kanak-kanak dari usia dua tahun ke perhimpuna­n itu sekali gus melanggar syarat di bawah Akta Perhimpuna­n Aman 2012.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia