Harian Metro

Bayar guna e-wallet di stesen Petron

-

yang menyalurka­n kuasa bersesuaia­n bagi memenuhi gaya menunggang dan permukaan jalan.

Enjin empat lejang itu menawarkan kuasa 24.5 hp pada 6,500 rpm dan daya tujahan 32 Nm pada 4,250 rpm dengan kotak gear lima kelajuan Constant Mesh klac basah plat pelbagai bagi kelancaran berterusan.

Memecut di lebuh raya membolehka­n jentera ini mencecah kelajuan sehingga 140 kilometer sejam (km/j), namun Himalayan lebih selesa untuk tunggangan santai sesuai dengan konsep ‘adventure’ dimilikiny­a.

Melalui jalan lasak adalah karakter sebenar jentera ini dengan suspensi hadapan teleskopik 200mm travel dan Monoshock dengan linkage 180mm pada travel roda memudahkan­nya melepasi laluan mencabar dengan lancar serta selesa.

Mengawalny­a juga boleh dilakukan dengan baik apabila berat jentera sekitar 194 kilogram (kg) adalah kapasiti ideal untuk melepasi laluan sungai atau berbatu dengan kaki mudah mencapai tanah bagi kestabilan motosikal.

Tangki bahan api 15 liter membolehka­nnya bergeRoyal-Enfield rak sehingga 400km yang menawarkan penggunaan bahan api efisien, salah satu kelebihan untuk jentera silinder tunggal.

Paling menarik adalah limpahan daya tujahan ditawarkan menjadikan ia bertindak tangkas dan responsif sama ada ketika memintas kenderaan atau melepasi halangan lasak.

Secara keseluruha­n, Himalayan adalah model lasak sesuai buat mereka yang gemar menerokai laluan off-road dan belukar.

Pelana selesa sama ada untuk penumpang atau pembonceng sesuai untuk perjalanan jarak jauh dengan posisi menunggang menegak memudahkan kawalan terhadap motosikal.

Enjin ringan dan responsif menjadikan ia mudah dikendalik­an serta menawarkan penggunaan bahan api efisien serta faktor penyelengg­araan lebih jimat dengan enjin bersilinde­r tunggal pada setiap 10,000km dengan satu pertukaran minyak enjin.

Untuk pasaran tempatan, dua warna ditawarkan iaitu Himalayan Granite dan Himalayan Snow yang dijual pada harga RM39,259 (tanpa insurans) dengan waranti pengeluar dua tahun atau 20,000km, yang mana lebih dulu. WeChat Pay Malaysia dan Petron Malaysia mengumumka­n kerjasama strategik membolehka­n pengguna membayar menggunaka­n e-wallet WeChat Pay Malaysia.

Inisiatif yang kali pertama dilaksanak­an di negara ini membolehka­n pelanggan melakukan transaksi di 239 stesen minyak Petron di seluruh negara.

WeChat Pay adalah antara kaedah pembayaran paling kerap diguna di China dan semakin popular di negara ini.

Kaedah e-wallet hanya menggunaka­n telefon pintar ketika pembayaran, membolehka­n pelanggan melakukan transaksi tanpa tunai dan kad.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif WeChat Pay Malaysia, Jason Siew, pihaknya percaya kerjasama strategik ini memberi pengalaman terbaik kepada pelanggan selain menggalakk­an penggunaan pembayaran tanpa tunai.

“Kami akan terus memperluas­kan kerjasama WeChat Pay secara strategik dengan menawarkan fleksibili­ti, akses dan pilihan lebih baik kepada pelanggan sambil membolehka­n pengalaman pembayaran lebih mudah serta selamat,” katanya pada majlis pelancaran.

Hadir sama Timbalan Ketua Setiausaha (Perdaganga­n Dalam Negeri) Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Badrul Hisham Mohd dan Ketua Jabatan Dagangan Runcit Petron Malaysia, Choong Kum Choy.

Sementara itu, Choong berkata, pelanggan akan menikmati pengalaman baharu e-wallet yang mudah.

“Kemudahan pelanggan sentiasa menjadi keutamaan kami dan kerjasama strategik bersama WeChat Pay Malaysia membolehka­n kami menyediaka­n pilihan pembayaran lebih meluas dan selamat.

“Kami berharap lebih ramai pengguna berpeluang menikmati pengalaman

Fuel Happy Petron, sambil memperoleh ganjaran lebih memuaskan,” katanya.

Terdahulu, kerjasama antara Petron Malaysia dan WeChat Pay Malaysia dibawakan pembekal penyelesai­an pembayaran dan pemeroleh peniaga pertama WeChat Pay di Malaysia, Revenue Monster Sdn Bhd.

Untuk maklumat lanjut mengenai WeChat Pay MY, boleh layari laman Facebook rasmi Petron Malaysia atau WeChat Pay MY.

 ??  ?? SPESIFIKAS­I
ROYAL ENFIELD HIMALAYAN
Enjin: 411cc silinder tunggal SOHC
Kuasa maksimum: 24.5 hp @ 6,500 rpm
Tork maksimum: 32Nm @ 4,000-4,500 rpm
Kapasiti petrol: 15 liter
Ciri keselamata­n: Brek cakera hadapan dan belakang
Harga: RM39,259(tanpa insurans)
PANEL meter analog dan digital.
TANGKI bahan api 15 liter.
SPESIFIKAS­I ROYAL ENFIELD HIMALAYAN Enjin: 411cc silinder tunggal SOHC Kuasa maksimum: 24.5 hp @ 6,500 rpm Tork maksimum: 32Nm @ 4,000-4,500 rpm Kapasiti petrol: 15 liter Ciri keselamata­n: Brek cakera hadapan dan belakang Harga: RM39,259(tanpa insurans) PANEL meter analog dan digital. TANGKI bahan api 15 liter.
 ??  ?? PELANGGAN menunjukka­n aplikasi e-wallet WeChat Pay.
PELANGGAN menunjukka­n aplikasi e-wallet WeChat Pay.
 ??  ?? KERANGKA teguh dan lasak.
KERANGKA teguh dan lasak.
 ??  ?? BAHAGIAN lampu belakang jelas.
BAHAGIAN lampu belakang jelas.
 ??  ?? PEMBAYARAN pintar tanpa tunai WeChat Pay di stesen minyak Petron.
PEMBAYARAN pintar tanpa tunai WeChat Pay di stesen minyak Petron.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia