Harian Metro

Perjalanan 2 hari rasa berbaloi

- DARI MUKA 48

Masyarakat kampung ini rata-rata hidup ala kadar saja, masih ramai juga yang serba kekurangan. Ada rumah masih berdinding­kan kayu yang tampak kian mereput, juga dinding bahagian dapur yang separuh terkopak.

Kemudahan elektrik hanya diperoleh kira-kira empat tahun lalu manakala sumber bekalan air pula daripada telaga yang dikorek sendiri yang sebahagian­nya dilengkapi kemudahan pam, juga sumbangan pihak luar.

Bagi yang berduit, kelihatan binaan rumah mereka agak berbeza yang menurut Syakirah, biasanya sumber wang datang daripada anak yang bekerja di luar negara sama ada di Malaysia atau Thailand.

“Jika diharap hasil pendapatan di kampung ini memang tidaklah semewah tinggal di luar negara. Saya pun teringin bekerja semula di Malaysia tetapi anak masih kecil, sukar untuk membawa satu keluarga ke sana,” kata gadis muda lingkungan usia 20-an ini yang pernah bekerja di Banting, Selangor bersama kakak saudaranya.

Meskipun bekerja hanya setahun di Malaysia, Syakirah sudah fasih berbahasa Melayu biarpun perbendaha­raan katanya mungkin belum cukup meluas. Dia dan abangnya yang juga pernah bekerja di Malaysia, antara yang kerap menjadi jurubahasa kami setiap kali kunjungan konvoi ini.

Bagi Syakirah dan keluargany­a, mereka hanya bergantung kepada hasil bercucuk tanam terutama jualan timun.

“Sesudah Subuh, beberapa ahli keluarga khususnya ayah dan ibu ke ladang untuk mengerjaka­n ladang timun. Waktu bekerja tidak mengira masa, ada kalanya awal pagi sudah ke ladang.

“Timun yang sudah boleh dijual pula dibawa pulang dan hanya diletakkan di hadapan rumah. Tidak perlu

 ??  ?? Jika diharap hasil pendapatan di kampung ini memang tidaklah semewah tinggal di luar negara. Saya pun teringin bekerja semula di Malaysia tetapi anak masih kecil, sukar untuk membawa satu keluarga ke sana
SYAKIRAH (dua dari kanan, tudung merah) bersama ibu bapa dan ahli keluarga di hadapan rumah mereka.
Jika diharap hasil pendapatan di kampung ini memang tidaklah semewah tinggal di luar negara. Saya pun teringin bekerja semula di Malaysia tetapi anak masih kecil, sukar untuk membawa satu keluarga ke sana SYAKIRAH (dua dari kanan, tudung merah) bersama ibu bapa dan ahli keluarga di hadapan rumah mereka.
 ??  ?? PEMANDANGA­N sawah padi mendamaika­n mengiringi laluan perjalanan konvoi.
PEMANDANGA­N sawah padi mendamaika­n mengiringi laluan perjalanan konvoi.
 ??  ?? KENANGAN ketika mengerjaka­n ibadat korban di Tbong Khmom pada Aidiladha lalu.
KENANGAN ketika mengerjaka­n ibadat korban di Tbong Khmom pada Aidiladha lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia