Harian Metro

‘Minimum kontrak dua tahun!’

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my

Safawi Rasid dilihat tidak begitu menyerlah pada kempen Piala AFF 2018, tetapi pemain berusia 21 tahun itu masih boleh dianggap sebagai pemain terbaik negara pada kejohanan yang sudah melabuhkan tirainya, Sabtu lalu.

Pandangan itu dilontarka­n Pensyarah Kanan Sains Kejurulati­han Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Zulakbal Abd Karim yang mengakui penggempur Johor Darul Ta’zim (JDT) itu mampu menjadi tonggak buat Harimau Malaya jika terus diberi peluang mewakili Kuala Lumpur: “Minimum kontrak dua tahun!,” kata Presiden Persatuan Jurulatih Bolasepak Malaysia (PJBM), B Sathianath­an

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kewajaran Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk melanjutka­n kontrak pengendali Harimau Malaya, Tan Cheng Hoe yang berakhir hujung bulan ini.

Jelas Sathianath­an yang juga jurulatih Selangor, tiada sebab buat FAM tidak menyambung kontrak bekas jurulatih Kedah itu apatah lagi selepas kemampuann­ya dibuktikan dengan membimbing Malaysia muncul naib juara Piala AFF 2018.

“Sejak Cheng Hoe mengambil alih skuad kebangsaan, anda sendiri dapat saksikan perubahan besar khususnya corak permainan dan walaupun tewas di tangan Vietnam, saya lihat ia satu persembaha­n yang memberangs­angkan.

“Dengan falsafah bola sepak yang sudah diterapkan dan corak permainan yang lebih baik, sudah tentu Cheng Hoe seharusnya dikekalkan supaya dapat meneruskan

(gambar).

memberikan lebih impak pada skuad kebangsaan bagi kempen kali ini.

Mengulas lanjut prestasi anak buah

Cheng Hoe pada kejohanan dwitahunan itu, Zulakbal yang juga Jurutunjuk Elit Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) menyifatka­n beberapa kelemahan dimiliki skuad negara menyebabka­n mereka

terpaksa kesinambun­gan terhadap apa yang sudah dilakukann­ya setakat ini.

“Pencapaian­nya juga lebih baik berbanding jurulatih asing sebelum ini. Memang Cheng Hoe individu paling tepat untuk mengendali­kan skuad Harimau Malaya,” katanya ketika dihubungi semalam.

Terdahulu, Cheng Hoe mengakui keputusan mengenai lanjutan kontraknya bergantung kepada badan induk itu sama ada masih mahu memberi kepercayaa­n kempunan terlepas gelaran ‘Raja Asia Tenggara’ kepada Vietnam.

“Bahagian tengah paling kurang efektif sama ada ketika serangan mahupun bertahan selain barisan pertahanan yang kadang kala melakukan kesilapan mudah sehingga menghadiah­kan gol kepada lawan.

“Transisi daripada menyerang kepada bertahan dan sebaliknya juga kurang teratur.

Ini mungkin berpunca daripada aspek fizikal di mana secara zahirnya, Malaysia tidak kurang dari aspek taktikal dan psikologi.

“Namun, apabila berdepan lawan yang lebih baik dari segi daya tahan, kelajuan, ketangkasa­n serta kuasa, ia menjejaska­n aplikasi keupayaan teknikal ketika tempo permainan pada tahap tertinggi,” katanya.

 Kebolehan penyerang muda Harimau Malaya mampu ditingkatk­an jika terus diberi peluang

kepadanya selepas dilantik menggantik­an jurulatih dari Portugal, Nelo Vingada pada Disember tahun lalu.

Meskipun gagal membimbing skuad negara merangkul kejuaraan Piala AFF 2018 selepas tumpas kepada Vietnam menerusi agregat 2-3 kelmarin, namun jurulatih berusia 50 tahun itu berjaya menepati sasaran FAM untuk layak ke perlawanan akhir.

Sementara itu, jurulatih PKNP FC, Abu Bakar Fadzim turut senada dengan Sathianath­an selepas melihat Cheng Hoe menjalanka­n tugasnya dengan baik hingga ke final Piala AFF.

“Kita pernah mencuba nama besar jurulatih luar negara, tapi hasilnya tidak memberangs­angkan.

“Hadirnya Cheng Hoe sebagai jurulatih tempatan yang tahu selok-belok perkembang­an dan prestasi terkini pemain dalam Liga Malaysia memudahkan beliau membentuk pasukan kebangsaan,” katanya.

 ??  ?? SAFAWI perlu tingkat prestasi ke tahap lebih membanggak­an.
SAFAWI perlu tingkat prestasi ke tahap lebih membanggak­an.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia