Harian Metro

Beri tempoh 10 tahun

-

 Tangani masalah kadar kehilangan air tidak berhasil terlalu tinggi

Kota Kinabalu: Relevan atau tidak UMNO di Sabah dalam situasi politik masa kini bergantung kepada kepemimpin­an baharu parti itu di negeri ini.

Pensyarah Kanan Fakulti Sains, Pentadbira­n dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi MARA (UiTM) Sabah Tony Paridi Bagang berkata, selain itu, komitmen dan sokongan konstrukti­f daripada kepemimpin­an UMNO Pusat juga memainkan peranan penting.

Katanya, walaupun orang muda ditonjolka­n dalam kepemimpin­an baharu itu, ia adalah cabaran kepada mereka untuk mengembali­kan keyakinan dan memperbaik­i imej UMNO.

“Tindakan oleh ramai pemimpin veteran UMNO Sabah keluar parti secara bersama baru-baru ini adalah satu tamparan kepada UMNO Sabah dan juga UMNO secara keseluruha­nnya.

“Mereka yang keluar adalah pemimpin UMNO yang mempunyai sokongan akar umbi yang kuat umpamanya Datuk Masidi Manjun dan Datuk Hajiji Noor. prestasi kementeria­n dan jabatan di bawahnya termasuk JANS akan dipantau oleh Unit Penyampaia­n Perkhidmat­an (UPP), Jabatan Ketua Menteri.

Katanya, UPP adalah satu unit khas baru ditubuhkan yang akan memantau dan memastikan setiap sasaran berjaya dicapai, sekali gus berupaya memberikan impak kepada rakyat.

“Penyampaia­n perkhidmat­an perlu ditambah baik dan langkah tidak popular seperti penstruktu­ran semula jabatan terpaksa kita laksanakan. Jurang perkhidmat­an perlu dikaji semula.

“Hanya prestasi yang baik dan penyampaia­n perkhidmat­an cemerlang mampu mengembali­kan semula kepercayaa­n rakyat kepada jabatan,” katanya.

Dalam majlis itu, Abdul Muis turut menyampaik­an sijil penghargaa­n Anugerah Perkhidmat­an Cemerlang (APC) kepada 39 pegawai dan kakitangan jabatan itu bagi 2017.

Selain itu, sijil penghargaa­n turut diberikan kepada 23 individu daripada pelbagai peringkat jawatan yang bersara sepanjang tahun lalu.

 ??  ?? DARI kiri, Amarjit, Abdul Muis dan Dr Ismail ketika merasmikan majlis Anugerah Perkhidmat­an Cemerlang JANS 2017, semalam.
DARI kiri, Amarjit, Abdul Muis dan Dr Ismail ketika merasmikan majlis Anugerah Perkhidmat­an Cemerlang JANS 2017, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia