Harian Metro

Pintas kontena bawa syabu RM15j

- Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Muhammad Apendy Issahak cnews@nstp.com.my

Rampasan dadah terbesar pertama tahun ini membabitka­n syabu dianggarka­n bernilai lebih RM15 juta yang cuba dipindah menggunaka­n treler.

Dadah dipercayai seberat hampir 500 kilogram (kg) itu yang disembunyi­kan di dalam kontena dirampas anggota Kuala Lumpur: Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin mencadangk­an perubahan sistem pilihan raya negara antaranya mewujudkan kuota 30 peratus kerusi diperuntuk­kan kepada calon wanita.

Zuraida yang juga Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata cadangan berkenaan termasuk dalam reformasi pilihan raya yang dicadangka­n oleh Wanita PKR.

“Antara agenda Wanita ialah memperjuan­gkan ‘reformasi pilihan raya’ yang mana mengambil kira ‘sistem perwakilan setimpal’, antaranya memperuntu­kkan minimum 30 peratus kerusi wanita sahaja untuk bertanding dalam pilihan raya.

“Saya dah minta Haniza (Haniza Mohd Talha) perjuangka­n dalam penggal kali ini, saya harap cadangan usul itu dibawa ke tengah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman susulan risikan dan maklumat diterima.

Sumber polis Bukit Aman berkata, kegiatan sindiket dadah berkenaan ditumpaska­n sekitar jam 3 petang kelmarin ketika kenderaan berat itu dikesan melalui Lebuhraya PLUS berhampira­n Changkat Jering, Perak.

Katanya, sepasukan anggota polis kemudian membuat penutupan jalan berhampira­n Hentian Taiping, Perak untuk menahan treler itu yang dipandu ke arah utara.

“Anggota polis yang menggeleda­h kontena dibawa treler itu kemudian menemui puluhan kotak di dalamnya. Pemeriksaa­n lanjut mendapati semua kotak itu mengandung­i dadah disyaki syabu.

“Semua dadah itu dianggarka­n seberat 500kg dan dan kepada SPR (Suruhanjay­a Pilihan Raya) untuk dipinda sistem pilihan raya yang ada,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan penutupan Konvensyen Wanita PKR Zon Tengah, semalam.

Terdahulu Ketua Wanita bernilai hampir RM15 juta. Ini berdasarka­n harga syabu antara RM20,000 dan RM30,000 sekilogram bagi pasaran tempatan,” katanya.

Susulan itu, pemandu treler dan kenderaan berat berkenaan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Taiping untuk tindakan lanjut.

“Polis masih menyiasat kemungkina­n dadah syabu itu cuba diseludup ke negara jiran berikutan permintaan lebih tinggi selain harga syabu lebih mahal hampir tiga kali ganda di negara jiran.

“Kejayaan terbaharu ini membuktika­n tindakan tegas dan berterusan JSJN menjejaki sindiket dadah tempatan serta antarabang­sa yang menjadikan Malaysia sebagai hab serta makmal memproses dadah berkenaan,” katanya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Senior Asisten Komisioner Yahya Abdul Rahman, ketika dihubungi semalam mengesahka­n kes itu namun memaklumka­n maklumat lanjut dan sidang media berhubung rampasan akan dibuat oleh Bukit Aman.

Sementara itu, Pengarah JSJN Bukit Aman Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, satu sidang media mengenai kejayaan rampasan dadah berkenaan akan dibuat di Bukit Aman hari ini.

 Polis Bukit Aman tumpas cubaan pindah dadah ke utara Semenanjun­g

PKR, Haniza Mohd Talha berkata, sayap itu akan mengemukak­an satu lagi cadangan iaitu ‘kerusi tanpa kawasan pilihan raya’ yang membolehka­n anggota Parlimen wanita dilantik tanpa melalui pilihan raya. - BERNAMA

Pada 24 November tahun lalu polis turut berjaya membongkar sindiket pemprosesa­n dadah yang memilih kawasan perindustr­ian terpencil di Semenyih, Selangor sebagai pusat menghasilk­an syabu berskala besar.

Sindiket itu mendakwa kononnya menjalanka­n aktiviti Kuala Lumpur: Pemilik kira-kira 100 hingga 150 kereta yang terbakar di Depoh Simpanan Kereta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Jalan Chan Sow Lin, kelmarin, masih belum membuat tuntutan.

Pengarah Jabatan Penguat Kuasa DBKL Azman Mahmood berkata, semua kereta yang diletakkan di depoh itu sudah dilelong dan dalam proses untuk diambil oleh pemilik.

“Semua kereta terbabit sudah dilelong pada bulan lalu (Disember). Kenderaan terbabit dalam proses pengalihan pembeli memandangk­an mereka (pembeli) diberikan tempoh kira-kira sebulan iaitu (selewat-lewatnya) pada 20 Januari ini untuk mengambil kereta berkenaan.

“Bagaimanap­un, insiden pemprosesa­n baja namun sebaliknya mereka menjalanka­n aktiviti pemprosesa­n cecair ibu syabu untuk dijadikan atau syabu yang siap dimasak.

Hasil serbuan itu, polis merampas dianggarka­n seberat 174 kg yang boleh menghasilk­an seberat 70 kg kristal syabu, syabu seberat satu kg serta peralatan makmal untuk memproses dadah lima unit mesin.

Keseluruha­n nilai dadah dirampas dianggarka­n berjumlah RM3.55 juta dan dipercayai untuk pasaran dalam dan luar negara.

 ??  ?? POLIS menjalanka­n siasatan terhadap kontena berisi hampir 500 kilogram syabu yang berjaya dirampas dalam sekatan jalan raya di Taiping, Perak.
POLIS menjalanka­n siasatan terhadap kontena berisi hampir 500 kilogram syabu yang berjaya dirampas dalam sekatan jalan raya di Taiping, Perak.
 ??  ?? ZURAIDA (tengah) bersama ahli wanita PKR pada Majlis Penutupan Konvensyen Wanita PKR Zon Tengah, semalam.
ZURAIDA (tengah) bersama ahli wanita PKR pada Majlis Penutupan Konvensyen Wanita PKR Zon Tengah, semalam.
 ??  ?? KONTENA yang digunakan untuk menyembuny­ikan 500 kilogram dadah.
KONTENA yang digunakan untuk menyembuny­ikan 500 kilogram dadah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia