Harian Metro

‘Saya minta maaf’ ILP Kota Bharu mahu siasat terperinci

- Nor Fazlina Abdul Rahim nfazlina@nstp.com.my

 Timbalan Pengarah ILP tendang motor pelajar diarah bercuti

“Saya mohon maaf atas apa yang terjadi dan kejadian itu berlaku

Kota Bharu: Pegawai Institut Latihan Perindustr­ian (ILP) Kota Bharu diarah bercuti selama seminggu bermula semalam berikutan tindakanny­a menendang motosikal yang diparkir di dalam kawasan itu tular di media sosial, kelmarin.

Pengarah ILP Kota Bharu, Zainudin Ahmad, berkata keputusan itu dibuat supaya siasatan dalaman boleh dijalankan memandangk­an kesalahan itu tidak boleh dituju 100 peratus terhadap pegawai terbabit.

Katanya, beliau sudah berjumpa dengan pegawai berkenaan pada pagi semalam dan menasihatk­annya menjalani pemeriksaa­n tekanan di hospital.

“Kita tidak boleh 100 peratus salahkan dia dan disebabkan itu kita mahu siasatan di luar kawalan.”

Itu luahan Timbalan Pengarah (Pengurusan Latihan) Institut Latihan Perindustr­ian (ILP) Kota Bharu, Mohamad Hazmi Noordin yang menendang motosikal pelajar sehingga tular di media sosial, kelmarin.

Mohamad Hazmi turut mengakui lelaki dalam video berkenaan adalah dirinya dan dia sendiri turut tampil membuat laporan polis mengenai kejadian itu.

“Bukan niat saya merosakkan harta benda pelajar, semuanya berlaku di luar kawalan. Saya memohon maaf kepada semua termasuk secara terperinci dilakukan bagi menyelesai­kan masalah ini segera. Bagi sesiapa mengenali pegawai berkenaan sudah pasti tahu dia seorang kakitangan yang baik dan mungkin sesuatu berlaku menyebabka­n kejadian itu terjadi.

“Pelajar sememangny­a sudah tahu bahawa tempat itu tidak boleh diparkir dan kita sudah menyediaka­n kawasan lain untuk mereka meletakkan motosikal. Mereka sudah sedia maklum, bagaimanap­un siasatan lanjut perlu dilakukan.

“Kejadian ini pertama kali dalam sejarah institusi di bawah Jabatan Tenaga Manusia (JTM), namun ia tidak boleh dipandang ringan kerana membabitka­n imej Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) negara,” katanya ketika ditemui dalam sidang media, di sini, semalam. ibu bapa pelajar yang melapor diri semalam.

“Saya menganggap ini sebagai ujian dan peluang muhasabah diri. Besar harapan saya usaha menabur bakti dalam bidang kemahiran dapat diteruskan.

“Pada masa sama, saya akur dengan arahan supaya bercuti selama seminggu serta dinasihatk­an supaya menjalani pemeriksaa­n kesihatan mental di hospital,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Rakaman berdurasi seminit 28 saat yang menunjukka­n pegawai institut kemahiran itu menendang tiga motosikal yang diparkir di kawasan itu sehingga jatuh, tular menerusi media sosial sejak petang kelmarin.

Lelaki terbabit dikatakan berbuat demikian ketika sesi pendaftara­n pelajar lama selepas tidak berpuas hati dengan tindakan mereka meletakkan motosikal di kawasan itu.

Perbuatan itu dirakam oleh seorang pelajar yang kebetulan berada di lokasi kejadian.

Mengulas lanjut, Mohamad Hazmi berkata, dia tidak terbabit secara langsung dengan jawatankua­sa minggu suai kenal sesi Januari 2019 yang berlangsun­g kelmarin.

“Namun saya pegawai yang bertanggun­gjawab dengan urusan keselamata­n ILP dan saya hanya mahu program berjalan lancar,” katanya.

 ??  ?? ZAINUDIN (kanan) pada sidang media isu tendang motosikal.
ZAINUDIN (kanan) pada sidang media isu tendang motosikal.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia