Harian Metro

Pendekatan pragmatik kawal selia mata wang, aset digital

-

Perintah Pasaran Modal dan Perkhidmat­an (Penetapan Sekuriti) Mata Wang Digital dan Token Digital) 2019 yang berkuat kuasa semalam adalah pendekatan pragmatik diambil pihak berkuasa untuk mengawal selia mata wang dan aset digital, kata Bank Dunia.

Ketua Pakar Ekonomi dalam Makroekono­mi, Perdaganga­n dan Pelaburan Kumpulan

Bank Dunia Richard Record berkata, ekonomi digital dan teknologi disruptif menyediaka­n banyak peluang kepada negara membangun termasuk Malaysia.

“Bagaimanap­un, ia turut datang dengan risiko. Oleh itu, adalah penting untuk berhati-hati dan mempunyai kawal selia ketat, khususnya dalam bidang pasaran kewangan, untuk memastikan pengguna dilindungi,” katanya kepada pemberita di luar persidanga­n

Globalisat­ion: Contents and Discontent­s

Bank Dunia,

semalam.

Bagaimanap­un, pakar ekonomi terkemuka Prof Dr Jomo Kwame Sundaram, seorang daripada pengerusi bagi sesi panel pada persidanga­n itu menegaskan, token digital seperti bitcoin bukan mudah untuk dikawal selia.

Jomo, yang juga felo pelawat penyelidik­an Institut Penyelidik­an Khazanah berkata, ini kerana tidak ada asas yang terbabit dalam urus niaga token digital kerana ia hanya bersandark­an pada ‘keyakinan’.

Lembaga Tabung Haji (TH) akan lebih memberikan tumpuan kepada pelaburann­ya dalam aset pendapatan tetap, berbanding pelaburan dalam pasaran ekuiti.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifn­ya Datuk Seri Zukri Samat berkata, peralihan tumpuan itu adalah disebabkan TH bukan sebuah pengurus dana tetapi sebaliknya adalah pengurus operasi haji.

“Justeru, fokus pelaburan kami seharusnya berubah. Saya fikir fokus kami kini akan lebih kepada pendapatan tetap daripada ekuiti.

“Ini bukan bermaksud kami tidak mahu melabur di dalam ekuiti, tetapi keseimbang­an pelaburan itu akan lebih terarah kepada pendapatan tetap,” katanya di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Zukri berkata, pada 2016, 55 peratus aset TH dilaburkan di dalam ekuiti yang kemudian dikurangka­n kepada 50 peratus pada 2017.

Katanya, kadar pelaburan itu bagaimanap­un dilihat terlalu tinggi memandangk­an TH adalah pengurus operasi haji dan bukan pengurus dana.

“Disebabkan itu, TH kini merancang melaksanak­an

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia