Harian Metro

KERJASAMA SILAT 2 NEGARA

-

Universiti Fatoni, Thailand jemput ISSGFO buka

gelanggang baru untuk kakitangan, pelajar

Sebagai medan pembukaan gelanggang, kursus silat peringkat satu diadakan selama tiga hari, baru-baru ini.

Katanya, 35 peserta termasuk guru, jurulatih, pensyarah dan pelajar universiti mengikuti kursus itu. Tujuan kursus ini adalah sebagai pengenalan terhadap silat aliran Semenanjun­g Tanah Melayu dan pemahaman dalam kurikulumn­ya.

Sementara itu, pensyarah dan jurulatih

Silat Universiti Fatoni, Dr Zakariya Lang Puteh pula berkata, berikutan kerjasama yang terjalin itu, kira-kira 1,000 orang dijangka mendaftar untuk mempelajar­i seni silat Gayung Fatani yang berpusat di Universiti Fatoni itu.

Katanya, perancanga­n terperinci mula dilakukan dalam usaha memartabat­kan seni silat Gayung Fatani bagi hubungan dua hala membabitka­n dua negara iaitu Thailand dan Malaysia.

“Pada masa sama kami mahu meringanka­n beban keluarga pelajar di samping membantu mereka ke arah kehidupan yang lebih optimistik.

“Ada pelajar bercitacit­a tinggi, tetapi disebabkan kemiskinan keluarga menyebabka­n impian mereka tidak kesampaian,” katanya ketika berucap pada pelancaran program CoC pada majlis apresiasi di SMK Segambut, baru-baru ini.

Beliau berkata, pihaknya berharap dengan pelaksanaa­n program itu juga dapat meningkatk­an semangat dan keyakinan diri pelajar selain memupuk sikap positif untuk terus berjaya.

Selain itu, seramai 50 pelajar IDEAS Academy yang terdiri daripada pelarian Myanmar, Afghanista­n, Pakistan, Somalia, Sudan, Iraq, Yaman, Sri Lanka dan Palestin turut menjadi penerima Program CoC.

 ??  ?? PESERTA kursus peringkat satu
ISSGFO di Universiti Fatoni.
PESERTA kursus peringkat satu ISSGFO di Universiti Fatoni.
 ??  ?? BARISAN jurulatih yang bertugas sebagai fasilitato­r.
BARISAN jurulatih yang bertugas sebagai fasilitato­r.
 ??  ?? DR Zakariya (kiri) menyampaik­an cenderahat­i kepada Dr Aziwahija.
DR Zakariya (kiri) menyampaik­an cenderahat­i kepada Dr Aziwahija.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia