Harian Metro

Alasan lapuk Bincang aduan dengan Kementeria­n Pendidikan

- Faliq Lajim cnews@nstp.com.my

 Pengusaha kantin sekolah tak pamer tanda harga dikompaun KPDNHEP

Padah tidak mempamerka­n tanda harga makanan dan minuman menyebabka­n seorang pengusaha kantin sebuah sekolah di Selangor dikenakan kompaun.

Ketua Pegawai Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor Azman Adam berkata, sikap tidak bertanggun­gjawab pengusaha kantin sekolah itu boleh mengeliruk­an pengguna terutama apabila ia membabitka­n pelajar.

“Pengusaha kantin

ini

Putrajaya: Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) akan berbincang dengan Kementeria­n Pendidikan berhubung aduan kenaikan harga makanan di kantin sekolah.

Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, proses tender bagi menjual makanan di kantin sekolah di bawah bidang kuasa Kementeria­n Pendidikan dan untuk sesuatu syarikat atau peserta mengambil bahagian, mereka disyaratka­n untuk memasukkan cadangan harga makanan yang akan dijual.

“Apabila jawatankua­sa tender meneliti dan menganggap ia sebagai harga yang memenuhi spesifikas­i tender, maka ia adalah keputusan jawatankua­sa itu. beri alasan tanda harga yang ditempah belum siap dan ia tidak boleh diterima. Tanda harga penting kerana sekurang-kurangnya ia membantu pelajar dan ibu bapa merancang perbelajaa­an harian sekolah anak mereka.

“Pihak kami sudah keluarkan kompaun kepada penguasaha kantin ini mengikut Peraturan 3(1) Penandaan Harga Oleh Penjual Runcit 1993 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011,” katanya.

Mengulas lanjut, Azman berkata, sejak Isnin lalu sehingga semalam, 75 kantin sekolah menengah dan rendah di negeri itu sudah diperiksa pihaknya.

“Justeru, perkara ini di bawah bidang kuasa Kementeria­n Pendidikan secara langsung.

“Jika aduan sampai ke KPDNHEP, sudah tentu kementeria­n ini akan terlebih dulu berhubung dengan Kementeria­n Pendidikan dan jika aduan itu sah, maka kita boleh mengesyork­an langkah yang sewajarnya diambil,” katanya pada sidang media selepas menyaksika­n Majlis Serah Tugas Ketua Setiausaha KPDNHEP di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas aduan pengguna berhubung

“Secara keseluruha­n, Selangor mempunyai 939 sekolah dan masing-masing 611 sekolah rendah dan 278 sekolah menengah.

“Pemeriksaa­n ini dibuat susulan rungutan ibu bapa dan penjaga mengenai harga makanan di kantin sekolah yang tidak munasabah dikenakan terhadap anak-anak mereka,” katanya.

Beliau berkata demikan pada sidang media selepas menjalanka­n pemeriksaa­n di kantin beberapa sekolah rendah dan menengah di Seksyen 27 dan Alam Megah di sini, semalam.

Turut hadir, Penyelia Kanan Bahagian Kesihatan, Jabatan Pendidikan Selangor, Zulkifli Ahmad. kenaikan harga makanan di kantin sekolah, selain tindakan segelintir pengusaha kantin yang tidak meletakkan tanda harga pada makanan.

 ??  ?? AZMAN (kanan) melakukan pemeriksaa­n harga makanan di kantin Sekolah Kebangsaan Seksyen 27 dalam Operasi Pemeriksaa­n Harga Makanan Kantin Sekolah sekitar Shah Alam.
SAIFUDDIN
AZMAN (kanan) melakukan pemeriksaa­n harga makanan di kantin Sekolah Kebangsaan Seksyen 27 dalam Operasi Pemeriksaa­n Harga Makanan Kantin Sekolah sekitar Shah Alam. SAIFUDDIN
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia