Harian Metro

Logo halal atas risalah dewa

-

Bagan Datuk: Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) menarik sijil halal sebuah premis pemprosesa­n makanan berasaskan hasil laut di Hutan Melintang di sini, kerana gagal menepati Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia.

Penolong Pengarah Unit Pengurusan Halal JAIPk, Yusri Abdul Rani berkata, premis berkenaan diperiksa pada 14 November lalu dan pihaknya mendapati terdapat beberapa perkara berbangkit membabitka­n prosedur ditetapkan.

Menurutnya, susulan itu sijil halal premis berkenaan ditarik balik berdasarka­n keputusan Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Perak berkuatkua­sa 27 Disember di restoran cawangan terbabit masih menyimpan satu buku menu lama dan hari ini tersilap serah kepada KPDNHEP.

“Mereka menggelaba­h kerana tiba-tiba ramai yang datang, termasuk Jabatan Kesihatan Negeri Melaka,” katanya.

Katanya, harga terkini semua restoran Subaidah Nasi Kandar adalah sama seperti harga pada resit pembayaran dan sama seperti dalam buku menu baharu.

Begitupun, beliau berkata, pihaknya sentiasa memberi kerjasama kepada agensi kerajaan termasuk KPDNHEP.

Ketika ditanya mengenai dakwaan penuntut institusi pengajian tinggi yang mengatakan harga menu di cawangan restoran terbabit mahal, Jahabudin berkata, kos operasi setiap restoran berbeza, mengikut lokasi, kadar sewa dan banyak lagi.

“Sepatutnya ia sudah diselesaik­an, pihak premis diberikan notis untuk menyelesai­kan perkara itu dalam tempoh sebulan sehingga 14 Disember lalu, namun mereka tidak memberikan maklum balas.

“Justeru, Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Perak mengambil keputusan menarik semula sijil premis itu dan pembaharua­n sijil oleh persatuan nelayan berkenaan juga gagal,” katanya.

Yusri, memberitah­u penarikan sijil halal itu tidak menghalang premis pemprosesa­n makanan hasil laut seperti bebola dan kek ikan itu membuat permohonan baru. Georgetown: Logo halal dicetak pada risalah menu yang turut memaparkan gambar dewa Hindu antara kesalahan dikesan dilakukan pemilik sebuah restoran makanan India di Lebuh Pasar di sini, dalam pemeriksaa­n dijalankan semalam.

Kesalahan itu dikesan pegawai Pejabat Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (PPDNHEP) negeri, Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam negeri yang melakukan pemeriksaa­n di restoran terbabit.

Pengarah PPDNHEP negeri, Mohd Ridzuan Ab Ghafar berkata, pihaknya menjalanka­n siasatan lanjut berikutan tindakan pemilik restoran menyalahgu­nakan logo halal, selain cuba memperdaya atau mengeliruk­an pelanggan dalam kalangan umat

Islam.

“Restoran ini didapati melakukan kesalahan mengikut Perintah 4, Perintah Dagangan (Takrif Halal) 2011 kerana melakukan representa­si boleh memperdaya atau mengeliruk­an orang bahawa makanan itu adalah halal atau boleh dimakan umat Islam.

“Sebuah restoran turut disiasat kerana menyalahgu­nakan sijil penyembeli­han halal. Manakala sebuah restoran makanan India lain dikenal pasti menggantun­g ayat al-Quran di dinding premis mereka.

“Semua kesalahan ini dikesan dalam operasi dijalankan di empat restoran menjadi tumpuan ramai khusus pelancong, termasuk umat Islam,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Mohd Ridzuan berkata, semua kes terbabit dirujuk ke Pejabat Timbalan Pendakwa Raya bagi tindakan lanjut.

Menurutnya, 10 kompaun dikeluarka­n terhadap restoran terbabit atas pelbagai kesalahan berkaitan pematuhan lesen.

 ??  ?? PENGUAT kuasa
Jabatan Kesihatan negeri menjalanka­n pemeriksaa­n sekitar kawasan premis makanan dalam Op BHerAsepRa­dIuAKPNDNH­MEPETRO negeri di Jalan Hang
Tuah.
PENGUAT kuasa Jabatan Kesihatan negeri menjalanka­n pemeriksaa­n sekitar kawasan premis makanan dalam Op BHerAsepRa­dIuAKPNDNH­MEPETRO negeri di Jalan Hang Tuah.
 ??  ??
 ??  ?? AZEEM (kiri) menjalanka­n pemeriksaa­n dalam Op Bersepadu KPDNHEP negeri di premis makanan di Jalan Hang Tuah.
AZEEM (kiri) menjalanka­n pemeriksaa­n dalam Op Bersepadu KPDNHEP negeri di premis makanan di Jalan Hang Tuah.
 ??  ?? MOHD Ridzuan menunjukka­n logo halal pada menu makanan sebuah restoran masakan India yang terletak di Little India.
MOHD Ridzuan menunjukka­n logo halal pada menu makanan sebuah restoran masakan India yang terletak di Little India.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia