Harian Metro

Seksyen 7 diserang ulat Tiada rakyat kita cedera di Kenya

- Ruwaida Md Zain cnews@nstp.com.my

 Ribuan ulat hijau memenuhi pokok membimbang­kan penduduk sekitar

Serangan beribu ulat hijau yang bersarang di beberapa pokok sekitar Jalan Platinum 7/57, Seksyen 7 di sini, sejak semalam menimbulka­n kebimbanga­n penduduk berhampira­n.

Ulat itu dikesan apabila seorang penduduk yang menggunaka­n laluan pejalan kaki yang terkejut selepas ulat itu jatuh di bahunya, sebelum mendapati serangga itu bertaburan di atas jalan.

Namun, ada juga penduduk mendakwa pernah melihatnya sebelum ini, selain mendakwa serangga itu ialah ulat sutera atau ulat beluncas.

Ahli Jawatankua­sa Majlis Perwakilan Penduduk (MPP) Zon 3 Arizawari Ariffin berkata, beliau menyedari perkara itu ketika berteduh di bawah pokok untuk menunggu anaknya pulang dari sekolah.

“Ketika menunggu untuk mengambil anak petang semalam, seekor ulat jatuh di bahu saya. Pada awalnya, saya ingat ia perkara biasa berikutan berada di bawah pokok.

“Namun, saya terkejut apabila melihat ribuan ulat, termasuk kepompong ada Kuala Lumpur: Tiada rakyat Malaysia dilaporkan cedera dalam serangan keganasan di Kompleks Riverside Drive di hab komersial Nairobi, Kenya yang meragut 14 nyawa, kata Pesuruhjay­a Tinggi Malaysia ke Kenya, Loh Seck Tiong.

Dalam satu kenyataan di sini semalam, beliau berkata berikutan insiden itu pihak suruhanjay­a tinggi sentiasa berhubung dengan penduduk Malaysia di Kenya.

Kumpulan militan Somalia, Al-Shabaab mengaku di beberapa pokok,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Seorang penduduk, Khairina Khairul Anuar, 35, mendakwa dia memberhent­ikan kereta selepas melihat keadaan pokok di kawasan itu agak pelik serta lain dari yang lain.

“Kira-kira jam 6.30 petang semalam, selepas beli makanan di gerai berhampira­n, saya nampak pokok ini pelik coraknya sehingga membuatkan saya tertanya-tanya bertanggun­gjawab terhadap serangan maut itu. Kumpulan berkaitan berikrar menyerang Kenya sebagai membalas dendam kerana menghantar tentera ke Somalia yang terjejas akibat konflik sejak 1991.

“Langkah keselamata­n masih berkuat kuasa bagi menjamin lokasi kejadian selamat kerana belum dapat dipastikan berapa ramai yang berada di bangunan itu sekarang.

“Berdasarka­n maklumat yang diterima pada masa corak apa.

“Saya kemudian parkir kereta dan datang tengok pokok ini. Saya terkejut apabila melihat banyak ulat berwarna hijau muda yang gemuk dan panjangnya lebih kurang ukuran jari orang dewasan.

“Hari ini saya datang lagi untuk lihat sama ada ulat ini sekali lagi. Nampaknya ulat ini makin bertambah. Saya khuatir ia boleh membahayak­an penduduk,” katanya. kenyataan dikeluarka­n, tiada mangsa membabitka­n rakyat Malaysia,” kata Loh.

Beliau berkata, suruhanjay­a tinggi menasihatk­an 80 rakyat Malaysia di Kenya supaya mengelakka­n berada di kawasan itu dan sentiasa mendapatka­n maklumat terkini.

“Kerajaan Kenya memberi jaminan bahawa keadaan adalah terkawal dan pihak suruhanjay­a tinggi sentiasa memantau sebarang perkembang­an terkini,” kata Loh. – BERNAMA

 ??  ?? KEHADIRAN ulat hijau di pokok sekitar Seksyen 7 membimbang­kan penduduk setempat.
KEHADIRAN ulat hijau di pokok sekitar Seksyen 7 membimbang­kan penduduk setempat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia