Harian Metro

‘KANTOI’ IKAT DI KAKI Penyamun ditembak saman polis

- Agensi

 Wanita cuba seludup masuk 24 gerbil dari Tanah Besar China

Disebabkan berjalan dengan gaya pelik, seorang wanita yang baru pulang daripada melawat China ditahan di pelabuhan Taiwan di Pulau Kinmen di sini, sekali gus membongkar­kan rahsia terikat di kakinya.

Keadaannya yang lucu itu membuatkan pegawai pengawal pantai cuba menyoalnya sebelum mendapati wanita Taiwan itu menyembuny­ikan 24 gerbil - haiwan seakan hamster - yang diikat pada kakinya.

Haiwan kecil itu yang dilihat kelemasan, dibungkus di dalam karung kecil sebelum setiap seekor diikat pada kaki dan ditutupi dengan skirt wanita itu. Virginia (Amerika Syarikat): Seorang remaja Amerika keturunan Afrika memfailkan saman AS$2.54 juta (RM10.4 juta) terhadap polis kulit putih yang menembakny­a di belakang ketika melarikan diri dari lokasi samun.

Deontrace Ward, 19, memfailkan saman itu, Selasa lalu terhadap anggota polis Portsmouth, Jeremy Durocher. Ketika kejadian 29 Oktober 2017 itu, Durocher

Menurut The Mirror, wanita itu mengaku membeli 24 gerbil berkenaan di sebuah kedai peliharaan haiwan di China dan menyeludup­nya untuk rakannya, di sini.

Namun pihak berkuasa percaya dia dihantar sindiket penyeludup­an untuk menguji prosedur pemeriksaa­n di pelabuhan Taiwan.

Wanita berusia 60 tahun tidak berpakaian seragam, tetapi kamera polis berada pada badannya seterusnya merakam apa yang berlaku.

Daily Mail melaporkan, Durocher melihat Ward melarikan diri dari tempat kejadian dan melepaskan tiga tembakan dengan yang terakhir terkena belakang lelaki itu. itu didakwa melanggar Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Haiwan sementara

Menurut dokumen mahkamah, Durocher kemudian terus membidik dan melepaskan dua lagi tembakan terhadap Ward yang terkena sasarannya menyebabka­nnya mengalami kecederaan ‘serius dan melemahkan­nya.’

Sementara itu, Durocher berkata, dia melepaskan tembakan kerana melihat haiwan yang diseludup itu terpaksa dimatikan oleh doktor haiwan. Ward memegang pistol. Sepucuk pistol kemudian ditemui dalam seluar Ward.

Kejadian dirakam kamera Durocher dan tidak sekalipun Ward dilihat mengacukan pistol terhadapny­a.

Selain itu, saman menyebut Durocher tidak memperkena­lkan diri sebagai anggota polis serta tidak berpakaian seragam. Durocher juga tidak mengarahka­n Ward mencampakk­an senjatanya.

Sebaliknya, saman mendakwa Durocher bertindak sebagai ‘hakim, juri dan algojo’ terhadap Ward.

Susulan kejadian itu, Ward mengaku salah pada Jun tahun lalu atas tuduhan memecah masuk ke sebuah kediaman dan mencuri barang kemas, selain memiliki senjata api secara haram. Dia kini menjalani hukuman penjara enam tahun.

Durocher berdepan hukuman penjara seumur hidup atas tuduhan menyebabka­n kecederaan dengan niat jahat dan menggunaka­n senjata api. Kesnya akan mula dibicaraka­n pada Jun depan. - Agensi

 ??  ?? HAIWAN kecil seakan hamster itu dilihat kelemasan. - Agensi
WANITA itu (dalam bulatan) diperiksa pihak berkuasa. - Agensi
WANITA itu mengikat 24 haiwan di kakinya. - Agensi
HAIWAN kecil seakan hamster itu dilihat kelemasan. - Agensi WANITA itu (dalam bulatan) diperiksa pihak berkuasa. - Agensi WANITA itu mengikat 24 haiwan di kakinya. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia