Harian Metro

Pengalaman pengembara­an rimba

- Hafiz Ithnin hafizithni­n@mediaprima.com.my

tidak memiliki stereng kuasa, chasing kenderaan yang agak berat dan paling mencabar sudah tentu tiada gear untuk membolehka­n mereka maju atau mengundur ketika memandu. Pasti ia memberi cabaran terutama bagi mereka yang kali pertama merasainya!

Tamat saja perlumbaan di atas litar sepanjang 970 meter itu, nama pelumba amatur pantas tersenarai Taman negara di Malaysia tidak ada tolok bandingnya. Tiada siapa dapat menyangkal kelebihan dan keistimewa­an negara yang mempunyai hutan hujan tropika yang boleh diumpamaka­n sebagai nadi negara.

Orang yang pernah menerokain­ya, pasti tidak akan lupa keindahan air sungai masih jernih dan nyaman untuk dinikmati. Bagi sang pengembara, deruan air sungai dalam persekitar­an hening dan segar semestinya menjadi kenangan paling dirindukan.

Begitu juga dengan pemilik nama, di skrin digital bersama masa yang direkodkan tiba di garisan penamat.

Meskipun hanya dalam 10 minit, pelumba amatur itu berpeluh bagaikan berlari atau berjoging selain rasa puas terpancar di wajah masing-masing. Semuanya ini dialami selepas menikmati aktiviti go-kart yang sudah lama wujud di Malaysia. Mashitah Othman Omar yang baru-baru ini berkesempa­tan menerokai beberapa kawasan menarik di Taman Negara, Pahang bersama tiga temannya untuk merasai sendiri pengembara­an rimba yang belum pernah dilakukann­ya sebelum ini.

Menceritak­an kembali pengalaman­nya selama dua hari satu malam di Taman Negara, katanya, perjalanan dari Kuala Lumpur ke pintu masuk Taman Negara di Kuala Tahan selama kira-kira empat jam memandu amat berbaloi.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia