Harian Metro

Kunjungan WeHuman PPIM ceriakan kanak-kanak di Wad Kanser HKL

-

Kuala Lumpur: Kesakitan yang dilalui kanak-kanak menghidap pelbagai jenis kanser di Wad Kanser, Institut Pediatrik Hospital Kuala Lumpur (HKL) terubat dengan kunjungan Persatuan Usahawan Wanita dan Kemanusiaa­n (WeHuman) serta Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), semalam.

Mereka datang dengan membawa pelbagai sumbangan bagi menghiburk­an hati pesakit cilik yang berwajah murung, merengek dan mahu sentiasa berada dalam dakapan ibu.

Ada yang baru lepas menerima rawatan kemoterapi sehingga meragut seketika keceriaan mereka kerana kesan yang terpaksa lalui seperti loya dan pening kepala.

Kehadiran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu Kuala Lumpur: Pelakon Datin Niena Baharun mengakui dirinya sukar keluar rumah sejak melahirkan cahaya mata sulung, Adiel Mikael yang kini berusia tiga bulan.

Menurut Niena, 25, yang popular menerusi watak Husna dalam drama Jangan Benci Cintaku itu, dia juga tidak keruan berenggang dengan anaknya walaupun sesaat.

“Sekarang saya kena fikir 10 kali kalau nak keluar

rumah. turut disertai badut yang membuat belon dan mainan untuk anak-anak kecil itu.

Hadir sama, Penaung WeHuman Datuk Dr Fauzi Mohamad, Pengerusi WeHuman Srizan Sahar dan Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan.

Nadzim yang ditemui media selepas lawatan itu berharap, NGO bukan saja membuat kunjungan dan memberikan sumbangan kepada pesakit, tetapi juga membantu mengurangk­an beban keluarga yang ditinggalk­an di rumah.

“Apabila ada seorang sakit, sudah pasti yang di rumah juga akan menerima kesan. Mungkin salah seorang ibu atau bapa terpaksa berhenti kerja serta meninggalk­an adik-beradik lain ditinggalk­an di rumah tanpa jagaan. Memang berat hati apabila sudah terbiasa bersamanya dan kalau nak tinggalkan dengan oran lain pun saya akan teragak-agak.

“Paling lama saya pernah tinggalkan dia pun empat jam. Nak main Instagram dan media sosial pun tak ada masa.

“Anak masih menyusu badan sepenuhnya. Tunggulah anak berusia enam bulan hingga setahun, baru fikir untuk kembali berlakon pula,” katanya.

Niena turut mendedahka­n masih ada yang mengusikny­a dengan memanggiln­ya Husna impak daripada pembawaan watak itu sebelum ini.

“Kawan suami pun usik dia beristerik­an Husna tetapi dia gelak saja. Keluarga sebelahnya pun ada mengusik,” katanya.

Niena dan suami, Datuk Aliff Firdaus Abdul Hadim berkahwin pada 1 Februari tahun lalu di Kota Bharu, Kelantan.

Pasangan itu dikurniaka­n anak lelaki pada 24 Oktober lalu.

“Seorang ahli keluarga ditimpa sakit, yang lain akan turut merasakan kesannya dan mereka terpaksa berkorban,” katanya.

Selain itu, Nadzim turut menggesa kerajaan supaya melihat kembali pemakanan rakyat Malaysia yang mungkin memberi kesan kepada kesihatan masyarakat.

“Amalan pemakanan kita perlu dilihat dan dikaji secara serius yang berkemungk­inan menjadi antara punca bertambahn­ya pesakit kanser di negara ini, selain masyarakat juga perlu menjalani gaya hidup sihat dan menjaga pemakanan mereka,” katanya.

Antara pesakit yang dikunjungi termasuk seorang kanak-kanak Orang Asli dari Raub, Pahang iaitu Bajar Karat yang baru berusia enam tahun.

 ?? Niena Baharun ?? NIENA Anak masih menyusu badan sepenuhnya. Tunggulah anak berusia enam bulan hingga setahun, baru fikir untuk kembali berlakon pula”
Niena Baharun NIENA Anak masih menyusu badan sepenuhnya. Tunggulah anak berusia enam bulan hingga setahun, baru fikir untuk kembali berlakon pula”
 ??  ?? NADZIM (dua dari kanan) bersama sukarelawa­n beramah mesra bersama pesakit kanser kelenjar, Muhammad Fayyadh Rayyan Mohd Fahmi (kanan) di HKL.
NADZIM (dua dari kanan) bersama sukarelawa­n beramah mesra bersama pesakit kanser kelenjar, Muhammad Fayyadh Rayyan Mohd Fahmi (kanan) di HKL.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia