Harian Metro

Rumah kongsi hangus kali kedua

- Ekhwan Haque Fazlul Haque ekhwan@nstp.com.my

mencurigak­an jam 12.05 tengah malam, Jumaat lalu.

Kapal tukaran barang dari Indonesia sering berlabuh di jeti persendiri­an di pesisir pantai daerah ini bagi membawa pelbagai barangan, antaranya pakaian terpakai.

Komanderny­a, Asisten Komisioner Salehuddin

Mat Zaman berkata, pemeriksaa­n lanjut mendapati kapal berkenaan dikendalik­an juragan dan empat anak kapal warga Indonesia berusia 22 hingga 48 tahun.

Menurutnya, pemeriksaa­n lanjut di dalam kapal berkenaan menemui pelbagai barangan kawalan dan bercukai, antaranya beras, tong gas dan minuman keras dianggarka­n bernilai lebih RM64,000.

“Juragan kapal gagal mengemukak­an sebarang dokumen kebenaran dan bayaran cukai daripada pihak berkuasa negara ini untuk membawa keluar semua barangan yang ditemui.

“Semua barang yang ditemui dipercayai dibawa ke jeti berkenaan sebelum dimasukkan ke dalam kapal seterusnya diseludup keluar ke Indonesia,” katanya, semalam.

Salehuddin berkata, Tuaran: Lebih 20 pekerja ladang menternak ayam hilang tempat tinggal sekelip mata apabila rumah kongsi 16 pintu didiami mereka musnah dalam kebakaran di

Jalan Serusup, di sini, kelmarin.

Bagaimanap­un, tiada mangsa dilaporkan cedera atau maut dalam kejadian jam 9.50 malam itu. Difahamkan, kejadian kebakaran di kawasan rumah kongsi itu adalah kali kedua iaitu kali pertama pada 13 Julai 2017.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat

(BBP) Daerah Tuaran, Qawie Gapar berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 9.57 malam dan mengarahka­n 10 anggota bersama sebuah jentera ke lokasi kejadian.

“Sebaik tiba, bomba mendapati api sudah marak lalu operasi memadam kebakaran dilakukan.

“Api dapat dikawal jam 11.13 malam dan kebakaran membabitka­n 16 pintu, manakala lebih 20 pekerja termasuk ahli keluarga masing-masing sempat menyelamat­kan diri,” katanya di sini, semalam.

Qawie berkata, punca kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.

 ?? V ?? bernilai Barangan RM64,000
dari dirampas sebuah kapal BARANGAN kawalan yang dirampas anggota PPMW5 Sarawak dari kapal tukaran barang dari Indonesia di sebuah jeti persendiri­an
di kawasan pesisir pantai, Sematan.
V bernilai Barangan RM64,000 dari dirampas sebuah kapal BARANGAN kawalan yang dirampas anggota PPMW5 Sarawak dari kapal tukaran barang dari Indonesia di sebuah jeti persendiri­an di kawasan pesisir pantai, Sematan.
 ??  ??
 ??  ?? RUMAH kongsi pekerja ladang menternak ayam di Jalan Serusup musnah dalam kebakaran.
RUMAH kongsi pekerja ladang menternak ayam di Jalan Serusup musnah dalam kebakaran.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia