Harian Metro

Demi masa depan Bangsamoro

-

Penduduk di sekitar kawasan Midwest Amerika Syarikat (AS) iaitu dari utara ke barat negara berkenaan, tidak membiarkan cuaca sejuk melampau akibat vorteks kutub yang melanda sejak Selepas hampir 50 tahun konflik berlarutan dengan ribuan nyawa menjadi korban, akhirnya lebih dua juta penduduk di Mindanao, selatan Filipina yang majoritiny­a beragama Islam membuang undi dalam pungutan suara bagi mewujudkan wilayah autonomi baru dikenali sebagai Bangsamoro.

Pungutan suara penting itu diadakan selepas enam tahun perjanjian damai bersejarah yang menamatkan peperangan minggu lalu, sebaliknya masih sempat berseloroh mengenai keadaan itu dengan pelbagai gambar kreatif tersebar di media sosial.

Gambar berkenaan antara kerajaan Filipina dengan kumpulan pemisah utama di Mindanao, Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF).

Ia diadakan enam bulan selepas Presiden Rodrigo Duterte menandatan­gani Rang UndangUnda­ng Tubuh Bangsamoro.

Sekiranya diluluskan, entiti politik baru itu akan menggantik­an Rantau

Autonomi Islam Mindanao (ARMM) yang lebih kecil dan dikongsika­n anggota polis yang meredah cuaca sejuk demi menjalanka­n tugas, selain penduduk yang memilih membekukan pakaian mereka untuk membentuk pelbagai gaya. diwujudkan sebagai uji kaji awal sebelum menyerahka­n kuasa autonomi politik kepada penduduk beragama Islam yang kebanyakan­nya daripada etnik Tausug.

ARMM secara keseluruha­nnya dianggap sebagai satu kegagalan terutama sekali akibat salah urus tadbir, rasuah berleluasa dan meminggirk­an beberapa wilayah yang majoriti pendudukny­a beragama Islam.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia