Harian Metro

Klopp optimis anak buah mampu serap tekanan

-

Leicester, England: Jika Ole Gunnar Solskjaer bergelar pengurus Manchester United sejak hari pertama Liga Perdana Inggeris bermula, mereka mungkin berada di puncak ketika ini.

Pengendali Norway itu bukan saja berjaya mengubah mood pasukan berbanding ketika dibimbing Jose Mourinho, tetapi beliau juga mampu membawa anak buahnya mencatat keputusan bersih setakat ini.

Kemenangan ke atas Leicester City kelmarin adalah yang ketujuh sepanjang lapan perlawanan sekali gus bermakna Manchester United mengumpul lebih empat mata berbanding pasukan lain sejak beliau mengemudi pasukan pada perlawanan menentang Cardiff, 22 Disember lalu.

Justeru, tidak hairanlah mengapa nama Solskjaer semakin kerap meniti di bibir penyokong setia United ketika perasaan itu sudah lama hilang sejak pemergian Alex Ferguson pada 2013.

Kelmarin, penyokong sekali lagi melaungkan nama beliau sebelum Marcus Rashford meledak jaringan kemenangan di babak pertama.

Sejurus wisel penamat dibunyikan, Solskjaer membalas sokongan peminat dengan bertepuk tangan serta tersenyum ke arah kelompok penyokong mereka di Stadium King Power.

“Mereka adalah yang terbaik di dunia,” kata Solskjaer, London: Pengurus Liverpool, Juergen Klopp berkata, anak buahnya sudah membuktika­n bahawa mereka memiliki kekuatan mental yang cukup untuk menangani semua tekanan selaku pendahulu ketika ini.

Liverpool yang lebih lima mata berbanding juara bertahan, Manchester City sebelum ini, sekadar seri 1-1 ketika menentang Leicester City pertengaha­n minggu lalu sekali gus menimbulka­n persoalan mengenai kemampuan mereka kekal di kedudukan sekarang.

“Ya, tekanan memang ada,” kata Klopp kepada laman web rasmi Liverpool https://www.liverpoolf­c.com menjelang aksi menentang West Ham United.

“Tahun lalu kami juga berdepan tekanan, ia menjadi lebih berat lagi apabila kami menentang Manchester City di suku akhir Liga Juara-Juara 45, mengenai penyokong United.

Keputusan itu bermakna, Manchester United berjaya menang semua lima perlawanan terakhir dalam semua pertanding­an dan ia berlaku buat kali pertama sejak Oktober 2012.

Ia juga membolehka­n United kini hanya ketinggala­n dua mata di belakang kelompok empat teratas.

“Pemain saling melengkapi antara satu sama lain,” kata Solskjaer ketika ditanya mengenai transforma­si antara Rashford dan Paul Pogba.

Dipinjamka­n dari kelab Norway, Molde hingga hujung musim ini, Solskjaer sepatutnya mampu menjadi pengurus tetap apatah lagi dengan keputusan yang dibawanya. tetapi kami berjaya mengatasin­ya.

“Kami juga tertekan (di separuh akhir Liga Juara-Juara) di Rome. Kami tertekan dalam banyak keadaan di Liga Perdana. Kami perlu menang semuanya.

“Adakah kami akan berdepan tekanan lagi? Ya sudah tentu. Tetapi ia tidak akan jauh lebih besar berbanding musim lalu, dua tahun lalu, tiga tahun lalu. Ini adalah perkara biasa dalam bola sepak.”

Liverpool berpeluang menamatkan penantian 29 tahun untuk menjulang Liga Perdana andai mereka boleh bertahan hingga hujung musim - Reuters

 ??  ?? KLOPP AGUERO (kanan) dikawal ketat Koscielny.
KLOPP AGUERO (kanan) dikawal ketat Koscielny.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia