Harian Metro

TPM bimbang peningkata­n catatan palsu di media sosial

-

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bimbang dengan peningkata­n jumlah catatan palsu di media sosial sejak kebelakang­an ini terutamany­a mengenai kerajaan.

Menurutnya, ketika media sosial mengubah cara manusia berkomunik­asi hari ini dan menjadikan dunia tanpa sempadan, perlu ada rasa tanggungja­wab terhadap catatan disiarkan.

Beliau merujuk catatan terbaru pengguna

‘Menteri FB’ yang menyiarkan gambarnya bersama Ahli Parlimen

Facebook

Iskandar Puteri, Lim Kit Siang.

Gambar itu disertakan dengan keterangan gambar: ‘Selepas Azmin Ali dimasukkan ke hospital, tiba pula giliran Wan Azizah Ismail.’

Catatan itu disertakan dengan pembohonga­n termasuk spekulasi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menggunaka­n ‘penyakit’ kedua-dua Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali dan Dr Wan Azizah sebagai alasan melantik anak beliau Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Kerajaan akan melakukan kajian menyeluruh sebelum menggubal undang-undang bagi membela nasib warga emas sekali gus mengelakka­n mereka menjadi mangsa pengabaian.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, kajian diagnostik itu bagi membentuk model penjagaan warga emas jangka panjang yang bersepadu dan mampan di Malaysia.

“Kita ada pelan tindakan di bawah dasar warga emas. Kita nak buat satu kajian menyeluruh kerana sekarang ini memang banyak kes anak yang mengabaika­n

Kuala Lumpur: Kejayaan Malaysia menduduki carta pertama dalam kategori Penjagaan Kesihatan bagi Indeks Persaraan Global Tahunan 2019 disifatkan sebagai pengiktira­fan dunia kepada negara.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia