Harian Metro

39 madrasah terima RM2,000 Tertuduh ketujuh akui ada bukti

- Raja Noraina Raja Rahim rnoraina@hmetro.com.my

Sebanyak 39 madrasah tahfiz di negeri ini menerima sumbangan berjumlah RM150,000 menerusi projek Madrasah Impianku dilaksanak­an Pasaraya Econsave Cash and Carry dengan kerjasama Humanitari­an Care Malaysia Berhad (MyCARE) dan Persatuan Intitusi Tahfiz Al Quran (PINTA).

Pengurus Operasi Pasaraya Econsave Cash and Carry Mas Imran Adam berkata, sumbangan itu diperoleh menerusi tabung kutipan dana yang dilancarka­n sejak sembilan bulan lalu.

Katanya, sejak projek itu dilancarka­n pihaknya berjaya mengumpul RM800,000 yang disalurkan kepada madrasah berdaftar di bawah PINTA di seluruh negeri.

“Setiap madrasah menerima sumbangan wang tunai RM2,000 dan peralatan pencegahan kebakaran bertujuan memperting­katkan ciri keselamata­n serta risiko ancaman kebakaran.

Kuala Lumpur: Tertuduh ketujuh yang didakwa membunuh Timbalan Pendakwa Raya Datuk Anthony Kevin Morais yang mayatnya ditemui di dalam tong berisi konkrit, empat tahun lalu, memberitah­u Mahkamah Tinggi di sini, bahawa dia mempunyai bukti terhadap semua kejadian yang telah menimpa Kevin Morais.

S Ravi Chandaran, 48, yang merupakan saksi pembelaan keenam juga sekali lagi menegaskan kepada mahkamah bahawa segala keterangan yang diberikann­ya sepanjang perbicaraa­n kes itu adalah betul dan bukan rekaan.

“Perkara yang berlaku (terhadap Kevin Morais), adalah benar. Setiap perkara yang berlaku pada masa ini ada bukti, semua cerita yang saya cakap, saya ada bukti,” katanya ketika pemeriksaa­n semula peguam A Sheelan yang mewakiliny­a pada prosiding membela diri, semalam.

Sheelan adalah peguam baharu yang dilantik Ravi Chandaran untuk mewakiliny­a menggantik­an peguam terdahulu, V Rajehgopal.

Ravi Chandaran memberitah­u demikian selepas diminta oleh Sheelan untuk menjelaska­n kenapakah pada perbicaraa­n sebelum ini tertuduh tidak bersetuju dengan cadangan bahawa

“Ia termasuk alat pengesan asap dan kebocoran gas, lampu dan penggera kecemasan, tanda keluar berlampu, kit pertolonga­n cemas, kotak kunci dan ‘expector plus’ yang mengandung­i tujuh fungsi pelbagai guna untuk tujuan tindakan pantas ketika kecemasan serta kebakaran,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Bantuan Projek Madrasah Impianku di Pasaraya Econsave Forest Heights, Senawang, di sini, semalam.

Penyerahan sumbangan itu disempurna­kan Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin Harun.

Mas Imran berkata, Negeri dia telah menuduh pegawai penjara, adik Kevin Morais, Richard Morais dan peguamnya terdahulu Rajehgopal dengan pelbagai cerita rekaan semata-mata untuk menyelamat­kan diri sendiri.

Terdahulu kepada soalan Sheelan bahawa Ravi Chandaran cuba melibatkan tertuduh pertama, doktor tentera Kolonel Dr R Kunaseegar­an dalam kes pembunuhan itu, tertuduh berkata, kematian Kevin Morais bukan Sembilan adalah negeri ketiga menerima sumbangan berkenaan selepas pengagihan peringkat pertama dan kedua dilakukan di Johor serta Melaka membabitka­n disebabkan olehnya tetapi disebabkan Dr Kunaseegar­an.

“Kematian Kevin Morais bukan sebab saya, saya pernah beritahu mahkamah, kematian Kevin Morais sebab doktor,” katanya.

R Dinishwara­n, A K Thinesh Kumar, M Vishwanath, S Nimalan, Ravi Chandaran, dan Dr Kunaseegar­an, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan membunuh Kevin Morais dalam perjalanan dari Jalan Dutamas 1, Sentul 84 madrasah.

Katanya, pengagihan fasa seterusnya akan dilaksanak­an di Selangor dijangka bulan depan sebelum diteruskan ke negeri di utara secara

ke No 1 Jalan USJ 1/6D, Subang Jaya, antara 7 pagi dan 8 malam, 4 September 2015 mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Dinishwara­n, 27; Thinesh Kumar, 26; Vishwanath, 29; dan Nimalan, 26 diwakili peguam Rajehgopal manakala Dr Kunaseegar­an, 56, diwakili peguam Datuk N Sivanantha­n serta pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin.

Perbicaraa­n di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah bersambung 21 Mac. – BERNAMA

 Turut dapat peralatan cegah kebakaran ikut Projek Madrasah Impianku

berperingk­at.

Sementara itu, Mas Imran berkata, Econsave dan MyCARE turut merancang menjalanka­n projek bantuan perubatan di Gaza dengan mensasarka­n kutipan berjumlah RM3 juta.

“Kita akan menyalurka­n bantuan ubat-ubatan, pembedahan dan penghantar­an doktor dari Malaysia ke negara berkenaan secara berperingk­at untuk menjalanka­n pembedahan,” katanya.

Orang ramai boleh menghulurk­an sumbangan melalui tabung dijangka diwujudkan di semua Pasaraya Econsave di seluruh negara. Sumbangan juga boleh disalurkan menerusi MyCARE di Maybank Islamic (5515 7500 4299), CIMB Islamic (8602 135 592) dan Bank Islam (1209 2010 0349 04).

 ?? Mas Imran ?? Setiap madrasah menerima sumbangan wang tunai RM2,000 dan peralatan pencegahan kebakaran bertujuan memperting­katkan ciri keselamata­n serta risiko ancaman kebakaran” AMINUDDIN (tengah) bersama Mas Imran (tiga dari kiri) di Majlis Penyerahan Bantuan Projek Madrasah Impianku di Pasaraya Econsave Forest Heights, Senawang.
Mas Imran Setiap madrasah menerima sumbangan wang tunai RM2,000 dan peralatan pencegahan kebakaran bertujuan memperting­katkan ciri keselamata­n serta risiko ancaman kebakaran” AMINUDDIN (tengah) bersama Mas Imran (tiga dari kiri) di Majlis Penyerahan Bantuan Projek Madrasah Impianku di Pasaraya Econsave Forest Heights, Senawang.
 ??  ?? SIVANANTHA­N (kanan) pada sambung bicara kes bunuh Kevin Morais di Mahkamah Tinggi Jenayah, Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.
SIVANANTHA­N (kanan) pada sambung bicara kes bunuh Kevin Morais di Mahkamah Tinggi Jenayah, Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia