Harian Metro

Sakho hidup merempat sebelum jadi bintang bola sepak

-

Paris: Bekas pemain pertahanan Liverpool, Mamadou Sakho, yang mencipta nama dalam arena bola sepak sebenarnya pernah hidup mengemis dan gelandanga­n di kaki lima bandar Paris, Perancis.

Namun, pemain itu yang kini bermain untuk kelab Crystal Palace dalam Liga Perdana Inggeris, tidak pernah lupa diri dengan asal usulnya apabila kini mendekati golongan gelandanga­n di selatan London.

Pengalaman hidupnya itu dijadikan sandaran untuk membantu golongan tidak bernasib baik yang sering berteduh dan tidur berhampira­n Selhurst Park.

Menurut laporan The Mirror, apabila suhu semakin sejuk, kelab bola sepak itu menyediaka­n ruang rehat mereka kepada gelandanga­n selain mendermaka­n makanan.

“Bagi saya, amat penting menyumbang kembali kepada golongan ini. Ia bukan hanya mengenai wang atau masa, tetapi berkongsi pengalaman,” katanya.

Kelab itu turut menyokong pusat bantuan gelandanga­n, Crisis Skylight di Croydon dan turut menjemput pasukan Piala Dunia Gelandanga­n turun ke padang latihan mereka.

Menurut Sakho, usaha membantu golongan itu adalah usaha murni dan memberi kegembiraa­n kepada mereka.

“Ini satu usaha yang baik apabila kebajikan mereka turut diberi perhatian dengan menyediaka­n tempat mandi.

“Mereka juga patut diberi layanan seperti ini dan membuatkan golongan ini gembira serta diberi sokongan,” katanya.

Dianggarka­n 1,100 orang gelandanga­n yang tidur berhampira­n kelab itu dan lebih 600 orang menggunaka­n kemudahan disediakan termasuk latihan kemahiran dan dobi.

Sakho yang sudah berkahwin dan mempunyai dua anak, turut meluaskan usahanya ke Afrika dengan membina pusat anak yatim.

Rakan sepasukann­ya, Christian Benteke, 28, berkata, walaupun pemain bola sepak meraih pendapatan yang tinggi namun apa yang penting ialah ke mana wang itu dibelanjak­an.

“Ia membawa perubahan besar kepada golongan ini biarpun anda hanya membelanja­kan kira-kira lima atau 10 peratus daripada pendapatan. Saya sentiasa ingat untuk sentiasa bersyukur dan bagaimana susahnya kehidupan mereka ini,” katanya. - Agensi

 ??  ?? SAKHO
SAKHO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia