Harian Metro

Bomba hulur 10 penerbanga­n ihsan bawa pesakit Orang Asli

-

Gua Musang: Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) sudah melakukan 10 penerbanga­n ihsan membawa pesakit kritikal Orang Asli ke Hospital Gua Musang (HGM).

Penerbanga­n ihsan terpaksa dilakukan untuk menggantik­an ambulans berikutan laluan menghubung­kan lima pos Orang Asli rosak teruk dipercayai akibat digunakan lori balak dan memerlukan khidmat itu bagi mempercepa­tkan perjalanan membawa pesakit.

Antara pos Orang Asli yang menggunaka­n khidmat berkenaan Unit Udara JBPM yang berpangkal­an di Subang itu termasuk Pos Balar, Bihai, Simpor, Belatim, Gob dan Pos Hau.

Pegawai Perhubunga­n Awam Unit Udara JBPM Pangkalan Subang Mohd Farhan Marzuki berkata, khidmat penerbanga­n ihsan bukan mudah untuk disediakan pihaknya.

Menurutnya, setiap permohonan penerbanga­n ihsan untuk masyarakat Orang Asli akan diterima daripada Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Gombak.

Katanya, hanya pesakit Orang Asli dalam keadaan kritikal dan kronik saja boleh mendapatka­n bantuan khidmat penerbanga­n ihsan itu.

“Kita sebagai kru penyelamat melalui udara memikul tugas berat setiap kali mengadakan penerbanga­n ihsan ke perkampung­an Orang Asli,” katanya.

 ??  ?? PESAKIT Orang Asli dibawa keluar menggunaka­n helikopter bomba.
PESAKIT Orang Asli dibawa keluar menggunaka­n helikopter bomba.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia