Harian Metro

Polis sah mayat Sala

MAYAT Sala ditemui berhampira­n bangkai pesawat.

-

Mayat yang ditemui dalam pesawat yang terjunam ke dalam Selat Inggeris lebih dua minggu lalu dikenal pasti sebagai Emiliano Sala, kata polis Britain.

Pesawat ringan yang membawa pemain bola sepak berusia 28 tahun dari Perancis menuju ke kelab barunya, Cardiff City hilang ketika menghampir­i Kepulauan Guernsey, bersama-sama juruterban­g berusia 59 tahun, David Ibbotson.

Idola bola sepak Argentina, Diego Maradona dan Gabriel Batistuta antara individu pertama yang memberi penghormat­an kepada pemain yang dibesarkan di negara Amerika Selatan itu.

Mayat penyerang itu ditemui berhampira­n serpihan pesawat oleh pasukan penyelamat Britain yang menggunaka­n kenderaan bawah air.

Mayatnya dibawa ke Isle of Portland di selatan England untuk proses pengecaman oleh koroner yang dipertangg­ungjawabka­n untuk menyiasat kes kematian di Britain.

“Mayat yang dibawa ke Portland Port semalam sudah disahkan identitiny­a... ia adalah pemain bola sepak profesiona­l, Emiliano Sala,” kata polis di Dorset, wilayah di mana mayat itu dibawa.

“Keluarga Sala dan juruterban­g, David Ibbotson sudah dimaklumka­n. Kami bersimpati atas apa yang berlaku,” kata polis.

Proses mencari dan menyelamat pernah dihentikan seketika akibat masalah kewangan, tetapi keluarga Sala menggunaka­n semua wang derma yang diperoleh untuk mengupah profesiona­l bagi meneruskan usaha berkenaan.

Cawangan Siasatan Nahas Udara Britain (AAIB) turut serta dalam operasi mencari dan mereka menemui serpihan pesawat di lokasi nahas. - AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia