Harian Metro

ELAK RISIKO KESAN UBAT

-

sejuk, berhampira­n tempat memasak, di atas peti sejuk dan meja makan, malahan di bilik air.

Beliau menjelaska­n, tempat penyimpana­n itu kurang sesuai kerana mungkin merosakkan ubat atau mempunyai risiko keselamata­n terutama kepada kanak-kanak.

“Menyimpan ubat dalam peti sejuk sudah menjadi amalan pengguna kerana beranggapa­n ia dapat memanjangk­an jangka masa hayat ubat. Hakikatnya bukan semua ubat perlu disimpan dalam peti sejuk.

“Ubat yang biasa perlu disimpan dalam peti sejuk adalah insulin, antibiotik cecair untuk kanak-kanak dan beberapa jenis lain apabila diarahkan.

“Ubat yang lain seperti tablet, kapsul dan sirap biasanya cukup sekadar disimpan pada suhu bilik selain memastikan tidak dapat dicapai oleh kanakkanak,” katanya.

Mengenai waktu pengambila­n ubat, katanya, ramai tidak mengetahui waktu pengambila­n yang betul. Cara paling mudah untuk mengetahui waktu itu adalah dengan membahagik­an 24 jam dengan kekerapan pengambila­n ubat.

 ??  ?? SELEBRITI Amar Asyraf menjadi Duta Kenali Ubat Anda.
INFO
Duta Kenali Ubat Anda dilatih untuk menyampaik­an maklumat penting dan asas berkaitan ubat-ubat kepada masyarakat seperti:
1. 2.
Kenali ubat anda Ubat berdaftar dan kosmetik bernotifik­asi
Cara pengambila­n ubat
Cara penyimpana­n ubat
Kenali ubat generik dan inovator Perjalanan jauh dengan ubatubatan
Tip pengambila­n ubat untuk kanakkanak
Tip pengambila­n ubat untuk warga emas
SELEBRITI Amar Asyraf menjadi Duta Kenali Ubat Anda. INFO Duta Kenali Ubat Anda dilatih untuk menyampaik­an maklumat penting dan asas berkaitan ubat-ubat kepada masyarakat seperti: 1. 2. Kenali ubat anda Ubat berdaftar dan kosmetik bernotifik­asi Cara pengambila­n ubat Cara penyimpana­n ubat Kenali ubat generik dan inovator Perjalanan jauh dengan ubatubatan Tip pengambila­n ubat untuk kanakkanak Tip pengambila­n ubat untuk warga emas
 ??  ?? DR Ramli (tiga dari kanan) bersama Duta Kenali Ubat Anda.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
DR Ramli (tiga dari kanan) bersama Duta Kenali Ubat Anda. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
 ??  ??
 ??  ?? WAKTU pengambila­n ubat yang betul.
WAKTU pengambila­n ubat yang betul.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia