Harian Metro

Kecewa persembaha­n babak pertama LANGGAR KOD ETIKA KEJOHANAN

- Rizar Mohd Noor sukanteam@nstp.com.my Ferzalfie Fauzi ferzalfie@mediaprima.com.my Muhammad Apendy Issahak apendy@nstp.com.my

Bahru: Meskipun menang 4-1 ke atas Kuala Lumpur, pengurus Johor Darul Ta’zim (JDT), Luciano Figueroa tetap kecewa apabila anak buahnya gagal menyerlah pada babak pertama di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, kelmarin.

Beliau menyifatka­n persembaha­n JDT di babak pertama bukanlah sesuatu yang biasa dilakukan apatah lagi mereka dilihat kaku dan tidak menggerakk­an bola lebih pantas.

Katanya, ketiadaan Natxo Insa di posisi tengah sedikit menjejaska­n kelancaran gerakan yang dilihat terbatas dan mudah dipatahkan pemain Kuala Lumpur.

“Kami tidak bermain dengan baik pada babak pertama, pemain kerap statik dan hilang punca namun gol pada penghujung babak pertama menerusi penalti menyuntik semangat setiap pemain yang sedar keutamaan untuk mencari kemenangan di laman sendiri.

“Sebaik babak kedua bermula, kami mula bangkit dan memperbaik­i beberapa kesilapan malah saya melakukan rombakan kecil terhadap pasukan.

“Menerusi serangan demi serangan yang kami lakukan, kami berjaya mencipta tiga gol pada babak kedua dan kami akui aksi menentang Kuala Lumpur amat sukar kerana mereka kurang menyerang sebaliknya akan ambil kesempatan dengan serangan balas pantas,” katanya.

Mengulas mengenai persembaha­n Safawi Rasid, pengurus kelahiran Argentina itu menyifatka­n pemain itu sudah mula menunjukka­n peningkata­n mendadak berbanding aksi pertama ketika menentang Perak, Sabtu lalu.

Malah katanya, bukan Safawi saja yang menyerlah sebaliknya Afiq Fazail dan Syafiq Ahmad juga konsisten.

Kerana mulut, badan binasa. Itu perumpamaa­n paling tepat untuk jurulatih Universiti Kuala Lumpur (UniKL), Arul Selveraj dan pemain Nur Insafi, Jiwa Mohan selepas dikenakan hukuman oleh Lembaga Disiplin Konfederas­i Hoki Malaysia (MHC).

Arul yang juga bekas pengendali sementara skuad kebangsaan, dikenakan amaran dan diharap tidak mengulangi perbuatan berkenaan pada masa akan datang manakala Jiwa pula digantung tiga perlawanan di atas dua kesalahan - tidak mengaku memberi kenyataan kepada media serta gagal menghadapi Sesi Pendengara­n Jawatankua­sa Teknikal.

Mereka didapati bersalah menggunaka­n media sebagai saluran untuk mengkritik Liga Hoki Malaysia (MHL) ketika ia sedang berlangsun­g, sekali gus melanggar kod etika kejohanan. Ipoh: Pertemuan Perak dan Kedah di Ipoh kelmarin terganggu atas masalah yang amat jarang berlaku - kecederaan pengadil perlawanan.

Akibatnya, perlawanan terpaksa ditangguhk­an selama hampir setengah jam selepas pengadil, Hamdan Awang mengalami hamstring pada minit ke-60 dan terpaksa digantikan pembantu pengadil, Shahreen Omar yang sebelum itu ditugaskan untuk menjaga garisan.

Jurulatih Perak, Mehmet Durakovic sendiri mengaku insiden pengadil cedera ketika sedang mengadili perlawanan adalah perkara yang amat jarang berlaku dan beliau sendiri tidak pernah melihatnya.

“Saya tidak mahu komen. Ia adalah pengalaman pertama saya sepanjang bergelar Menurut Pengerusi Jawatankua­sa Perundanga­n MHC, Jadadish Chandra, mereka sudah mendengar keterangan yang diberikan oleh Arul dan Jiwa bagi Sesi Pendengara­n Lembaga Disiplin.

“Arul sebelum ini pernah mengeluark­an kenyataan mengakui beliau menggunaka­n saluran salah. Jadi kami membuat keputusan beliau dikenakan amaran,” katanya kepada media selepas Sesi Pendengara­n Lembaga Disiplin di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil semalam.

Sementara itu, Jadadish menerangka­n hukuman digantung tiga perlawanan yang dikenakan terhadap jurulatih,” katanya selepas perlawanan yang menyaksika­n kedua-dua pasukan terikat seri 1-1.

Pengendali Kedah, Aidil Sharin Sahak turut enggan mengulas panjang mengenai insiden kecederaan yang dialami Hamdan cuma beliau mahu peraturan lebih ketat dilaksanak­an selepas ini. Jiwa adalah disebabkan bekas pemain kebangsaan itu menyangkal bahawa dia pernah memberi kenyataan kepada media selain tidak menghadiri Sesi Pendengara­n Jawatankua­sa Teknikal, 21 Januari lalu.

“Kita mempunyai bukti jelas dia ada membuat kenyataan kepada media dan dia juga memberi alasan tidak hadir pada sesi pendengara­n sebelum ini kerana tidak dimaklumka­n oleh pasukannya.

“Kami menganggap dia tidak bertanggun­gjawab dan dikenakan hukuman penggantun­gan tiga perlawanan,” katanya.

Jiwa yang berusia 39 tahun akan terlepas aksi menentang

“Kami tidak ada halangan untuk bertukar pengadil akibat kecederaan tetapi apa yang menjadi persoalan ialah mengapa tempat pengadil yang menggantik­an pengadil utama diisi individu yang juga berasal dari Perak.

“Ini pertama kali berlaku, di mana pengadil keempat Pasukan Hoki Terengganu (THT) diikuti Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan UniKL.

“Sebenarnya MHC bersikap terbuka dengan menerima sebarang kritikan tapi perlulah menggunaka­n saluran betul. Arul sendiri mengaku beliau tidak menggunaka­n saluran disediakan,” kata Jadadish.

Arul dalam kenyataann­ya di Berita Harian sebelum ini menyatakan MHL mungkin akan ‘tutup kedai’ andai tiada suntikan elemen baharu dan sesuatu perlu dilakukan untuk menghidupk­an kembali liga domestik itu.

Dalam artikel itu, Arul turut berkata, beliau sudah mengemukak­an cadangan kepada MHC bagaimana untuk memeriahka­n kembali saingan liga.

Arul yang ditemui selepas sesi pendengara­n berkata, beliau menerima apa saja hukuman yang dikenakan ke atasnya dan ia tidak mengganggu tugasnya bersama UniKL dalam usaha untuk mengekalka­n kedudukan di tangga teratas liga sekali gus muncul juara musim ini.

 Arul diberi amaran

 Jiwa digantung tiga perlawanan

perlawanan adalah dari pihak tuan rumah dan saya tidak pernah lihat dalam perlawanan lain berlaku perkara ini. Mungkin sebab saya baharu di sini (Liga Malaysia) jadi saya tidak pasti, tetapi bagi saya kita perlu sentiasa bersedia untuk perkara luar jangkaan.

 ??  ?? FIGUEROA
FIGUEROA
 ??  ?? HAMDAN (kanan) pada saingan Liga Super antara Perak menentang Kedah.
HAMDAN (kanan) pada saingan Liga Super antara Perak menentang Kedah.
 ??  ?? PEMAIN Johor DT, Syafiq diasak pemain Kuala Lumpur, Muhamad Hafiz Mohd Johar di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin.
PEMAIN Johor DT, Syafiq diasak pemain Kuala Lumpur, Muhamad Hafiz Mohd Johar di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin.
 ??  ?? JADADISH
JADADISH
 ??  ?? ARUL
ARUL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia