Harian Metro

Penalti 300% culas lapor pendapatan

-

Kuala Lumpur: Pembayar cukai yang mengelak melaporkan pendapatan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dalam tempoh ditetapkan yang akan berakhir 30 Jun depan berkemungk­inan dikenakan penalti sehingga 300 peratus.

Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (MATA), Datuk Abd Aziz

Abu Bakar berkata, mereka yang culas untuk melaporkan pendapatan bakal berdepan dengan penalti antara 80 hingga 300 peratus selepas berakhirny­a tempoh masa yang diberi LHDN.

Beliau berkata, mereka yang menerima surat atau e-mel dari LHDN berhubung Program Khas Pengakuan Sukarela (PKPS) dinasihatk­an menghubung­i agensi itu dan mendaftark­an diri sebagai pembayar cukai.

“Mereka perlu melaporkan pendapatan sekiranya mempunyai gaji atau upah bulanan RM4,000 dan ke atas termasuk yang bekerja sendiri.

“Usaha LHDN ini adalah tindakan bertepatan dalam memastikan sistem percukaian negara terus mantap dan membantu meluaskan asas pembayar sederhana dan RM10 juta untuk peruntukan ruang runcit.

“Kami kini menyasarka­n untuk menjadi agresif dan menjenamak­an semula diri sebagai pemain francais utama dengan matlamat membawa lebih banyak francais ke dalam negara sekali gus meningkatk­an kesan tempias perniagaan ini kepada ekonomi,” katanya kepada Bisnes Metro di sini.

Pada November 2018, PNS mempunyai kira-kira 56 cawangan Gloria Jeans Coffee

cukai di Malaysia selain membuktika­n mereka tegas dalam hal ini.

“Apa yang penting, pembayar cukai perlu mengambil peluang dalam program ini kerana pengakuan sukarela ini akan diterima secara suci hati tanpa pertanyaan lanjut,” katanya kepada Bisnes Metro di sini.

di bawah perniagaan francaisny­a di Malaysia, Myanmar, Indonesia dan Brunei sejak 12 tahun lalu.

Mengulas mengenai hala tuju PNS di bawah kerajaan baharu, Juliani berkata pihaknya mengemukak­an satu cadangan kepada Jabatan Perdana Menteri dan ia diluluskan.

“Dengan kelulusan itu, kami kini mempunyai pelan lima tahun mengenai bagaimana untuk memberi tumpuan dan mengembang­kan perniagaan francais dengan tujuan untuk mewujudkan lebih banyak perniagaan yang kemudian akan mewujudkan peluang pekerjaan baharu dan menyumbang kepada KDNK negara,” katanya.

Menurutnya, PNS merancang untuk melakukan langkah itu dengan memperluas­kan kumpulan pemegang francais, menyokong ekosistem francais dan pada masa sama mengenal pasti segmen pasaran yang kurang diberi perhatian namun mempunyai potensi peluang francais.

 ?? Azlina ?? PNS mempunyai 56 cawangan Gloria Jeans Coffee di empat negara sejak 12 tahun lalu. Kami merancang untuk melaksanak­an strategi baharu dan memposisik­an semula PNS bagi berkembang selaras dengan pertumbuha­n industri di samping kekal fokus untuk memacu dan mempercepa­tkan perniagaan francais”
Azlina PNS mempunyai 56 cawangan Gloria Jeans Coffee di empat negara sejak 12 tahun lalu. Kami merancang untuk melaksanak­an strategi baharu dan memposisik­an semula PNS bagi berkembang selaras dengan pertumbuha­n industri di samping kekal fokus untuk memacu dan mempercepa­tkan perniagaan francais”
 ?? Abd Aziz ?? Pembayar cukai perlu mengambil peluang dalam program ini kerana pengakuan sukarela ini akan diterima secara suci hati tanpa pertanyaan lanjut”
Abd Aziz Pembayar cukai perlu mengambil peluang dalam program ini kerana pengakuan sukarela ini akan diterima secara suci hati tanpa pertanyaan lanjut”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia